پیش بینی قیمت طلا و سکه 26 فروردین 1402 / همگرایی بازار فلز زرد با دلار ادامه دارد؟

طلا و ارز
بهابین

در سومین هفته فروردین 1402 قیمت طلا و سکه در محدوده مشخصی نوسان داشت. بازار فلز زرد با نوسانات قیمت دلار همراه است و انس جهانی طلا فعلا بازیگر فعالی در این بازار نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت طلا و سکه در سومین هفته فروردین ۱۴۰۲ افزایش و کاهش چشمگیری نداشت. بازار فلز زرد متاثر از درجا زدن قیمت دلار کف کانال پنجم، روزهای نسبتا با ثباتی را پشت سر گذاشت.

هرچند انس‌ جهانی طلا به عنوان یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه به محدوده دو هزار دلاری دست یافت، اما تحلیلگران اقتصادی همچنان معتقدند طلای جهانی همچنان بازیگر فعالی برای تعیین قیمت طلا و سکه در بازار داخلی نیست و فعلا این قیمت دلار است که به بازار فلز زرد مسیر می‌دهد.

گفته می‌شود یکی از مهمترین دلایل تثبیت قیمت در کانال‌های فعلی، رفتار معامله‌گران بزرگ است که تحت تاثیر در جا زدن قیمت دلار در کنار رونق گرفتن بازار سهام، احتمالا پول‌های خود را به سمت بورس برده‌اند.

با این وجود طلا و سکه به دلیل نقدشوندگی بالا و عدم کنترل دولت بر این بازار، همواره برای سرمایه‌گذاران جذاب است.

این در حالی است که برخی تحلیلگران فنی با اطمینان عنوان می‌کنند که در صورت ماندن اونس طلا بالای مرز دو هزار دلاری، افزایشی‌ها در بازار سکه قدرت خواهند گرفت. آنها احتمال صعود قیمت سکه به بالای مرز 32 میلیون تومان را نیز می‌دهند.

این در حالی است که در صورت نوسان اونس طلا زیر مرز دو هزار دلار، انتظار می‌رود که میزان فروش سکه نیز در بازار داخلی افزایش پیدا کند.

با وجودی که روز پنجشنبه بازارهای مالی در حالت نیمه‌تعطیل قرار داشت، اما به نظر می‌رسد بازار طلا و سکه نسبت به دلار فعال‌تر عمل کرد و چشم به انس‌ جهانی طلا دوخته بود. این در حالی بود که قیمت سکه امامی و بهار افزایش محدودی داشت و از سوی دیگر طلا نیز کمی گران شد.

به نظر می‌رسد تثبیت انس جهانی طلا در محدوده دو هزار دلاری باعث افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی شده است.

پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ قیمت سکه امامی ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. این قطعه از سکه با قیمت ۳۱ میلیون و ۶۰۱ هزار تومان معامله شد. سکه بهار آزادی ۵۰ هزار تومان گران‌ شد و به قیمت ۲۸ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان رسید.

روز گذشته قیمت ربع سکه تنها قطعه‌ای بود که  ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد و به قیمت ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه و قیمت سکه گرمی تغییر قیمت نداشتند. نیم سکه با قیمت ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز با قیمت ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانِ روز کاری قبل معامله شدند.

پنجشنبه ۲۴ فروردین قیمت طلا افزایش داشت. هر مثقال طلا ۳۲ هزار تومان افزایش قیمت داشت. این مقدار طلا روز گذشته با قیمت ۱۱ میلیون و ۷۵ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز افزایش محدودی نزدیک به ۱۰ هزار تومان داشت و با قیمت دو میلیون و ۵۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد.

هر گرم طلای دست دوم نیز به قیمت دو میلیون و ۵۲۴ هزار و ۱۵۰ تومان رسید.

کارشناس اقتصادی، عامل اصلی اثرگذار بر قیمت طلا و سکه در بازار داخلی را دلار می‌دانند. از سوی دیگر معتقدند شکستن محدوده دو هزار دلاری انس جهانی طلا در هفته‌های گذشته حرکت مهمی در بازار فلز زرد بود و این اتفاق می‌توانست قیمت در بازار طلا را تحت تاثیر قرار دهد. اما کاهش قیمت دلار طی هفته گذشته، قیمت طلا و سکه در بازار داخل را تحت تاثیر قرار داد.

با توجه به وابستگی شدید بازار فلز زرد به قیمت دلار در هفته‌های گذشته برای تعیین روند قیمت طلا و سکه باید چشم انتظار بازار ارز بود. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی طی هفته آینده بازار آرامی را برای دلار پیش‌بینی کرده‌اند. البته این در شرایطی است که تمام مولفه‌های موثر بر قیمت دلار در شرایط باثباتی باشد. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد با وجود آرامش در قیمت دلار،  بازار طلا و سکه نیز هفته باثباتی را پیش‌رو دارد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.