پیش بینی قیمت طلا و سکه 15 فروردین 1402 / ورود تقاضای جدید به بازار فلز زرد محتمل است؟

طلا و ارز
بهابین

بعد از گذشت 14 روز از سال جدید، قیمت طلا و سکه در روند کاهشی قرار گرفت. این مسیر نزولی متعاقب کاهش قیمت دلار رخ داد. در حالی که شرایط فروش دلار توافقی تغییر کرده است، این موضوع می‌تواند در روزهای آینده تقاضای جدیدی را وارد بازار فلز زرد کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز دیروز قیمت طلا و سکه در روند کاهشی قرار داشت. بازگشایی جدی بازارها با گذشت ۱۴ روز از آغاز سال جدید، با کاهش قیمت دلار همراه شد و متعاقب آن بازار فلز زرد نیز در روند نزولی قرار گرفت.

در لحظه نگارش این گزارش قیمت انس جهانی طلا به عنوان یکی از فاکتورهای تعیین قیمت طلا و سکه، افزایشی در حدود ۸ دلاری داشت. اما زور کاهش قیمت دلار چربید و بازار فلز زرد به افزایش محدود طلای جهانی بی‌توجه بود.

در لحظه نگارش این گزارش قیمت انس جهانی طلا به ۱۹۷۷.۱۴ دلار رسید.

دیروز ۱۴ فروردین 1402 سکه امامی و بهار آزادی کاهش میلیونی قیمت را پشت سر گذاشتند. این روند کاهشی در لحظه نگارش این گزارش ادامه داشت. این در حالی است که امروز از سوی بانک مرکزی شرایط خرید دلار توافقی تغییر کرد.

بانک مرکزی امروز اعلام کرد فروش دلار دولتی با کارت ملی از روش «پرداخت اسکناس به خریدار» به روش «واریز به حساب ارزی خریدار» تغییر کرد.

از سوی دیگر سهمیه فروش ارز با کارت ملی در صرافی‌ها با تصمیم بانک مرکزی از امروز از پنج هزار یورو به دو هزار یورو کاهش یافت.

پیش از این صرافی‌ها می‌توانستند به هر متقاضی تا سقف پنج هزار یورو و یک بار در سال بفروشند، اما طبق تصمیم جدید این سهمیه به دو هزار یورو کاهش یافته است.

برخی فعالان بازار این تغییر در روند فروش دلار توافقی را زمینه افزایش تقاضا در بازار فلز زرد دانستند معتقد بودند با این اقدام، افرادی که برای حفظ ارزش دارایی ریالیشان اقدام به خرید دلار توافقی می‌کردند از ترس اقدامات انتظامی بازار و رصد دارایی‌هایشان، در بازار جایگزین ورود می‌کنند. به اعتقاد آنها بازار جایگزین طلا و سکه است و ممکن است تقاضای جدید برای سکه‌های کوچک ایجاد شود.

در نخستین روز از بازگشایی جدی بازارها پس از تعطیلات ۱۳ روزه نوروز قیمت سکه امامی دو میلیون تومان ارزان شد. این قطعه از سکه در لحظه نگارش این گزارش با قیمت ۳۱ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان معامله ‌شد.

دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۲، قیمت سکه بهار آزادی دو میلیون و ۲۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت و به قیمت ۲۸ میلیون تومان رسید.

نیم سکه یک میلیون تومان ارزانتر شد و به قیمت ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی رسید. ربع سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت و به قیمت ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

امروز قیمت سکه گرمی کاهش ۴۵۰ هزار تومانی داشت. این قطعه از سکه با قیمت ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

دیروز قیمت طلا نیز روند نزولی داشت. هر مثقال طلا ۴۸۵ هزار تومان ارزان شد. هم‌ اکنون هر مثقال طلا در کانال ۱۰ میلیون تومانی و با قیمت ۱۰ میلیون و ۹۴۶ هزار تومان مبادله می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش ۱۱۲ هزار و ۴۰۰ تومانی به قیمت دو میلیون و ۵۲۸ هزار تومان رسید.

قیمت طلای دست دوم هم دو میلیون و ۴۹۴ هزار تومان شد که نسبت به روزهای گذشته ۱۱۲ هزار تومان ارزان‌تر شده است.

حباب سکه روند پرنوسانی دارد. در لحظه نگارش این گزارش سکه امامی و ربع سکه رشد حباب دارند. این در حالی است که حباب سایر قطعات سکه کاهش داشته است. امروز حباب سکه بهار کاهش یک میلیون و ۶۵۴ هزار تومانی داشت.

در همین راستا نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به تجارت‌نیوز گفت:«با توجه به اینکه ما در بازارهای جهانی نوسان خاصی را در قیمت طلا و سکه شاهد نیستیم، در صورتی که بانک مرکزی بتواند بازار ارز را کنترل کند، شاهد نوسان خاصی در بازار فلز زرد در روزهای آینده نخواهیم بود.»

وی با اشاره به کاهش قیمت دلار تاکید کرد:«در روزهای پایانی سالِ گذشته تقاضا در بازار طلا و سکه تا حدودی تشدید شد اما به دلیل بالا بودن قیمت‌ها در بازار فلز زرد این تقاضا مانند سال‌های گذشته نبود و تاثیری در افزایش قیمت‌ها نداشت.»

بذرافشان در ادامه گفت:«مردم با توجه به کاهش ارزش پول ملی برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان به بازار طلا و سکه ورود کرده‌اند. اما به اعتقاد من با توجه به حبابی که در بازار وجود دارد اگر مردم به سمت خرید مصنوعات طلا بروند تولید تقویت می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد:« انتظارات تورمی در کشور ما بسیار بالاست و خرید مصنوعات طلا می‌تواند سرمایه‌گذاری مناسبی برای سال‌های آینده باشد. علاوه بر اینکه در این حوزه به اشتغالزایی و افزایش تولید نیز کمک خواهد شد.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.