چرا اوپک پلاس تولید نفت خود را کاهش داد؟

بورس
بهابین

گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس چند روز پیش تصمیم گرفند تولید نفت خود را تا 1 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این تصمیم می‌تواند به دلایلی همچون تنبیه افرادی که روی قیمت‌های نفت شرط می‌بندند، انجام گرفته باشد. علاوه بر این تلاش برای افزایش قیمت نفت و چالش با آمریکا نیز در این کاهش بی‌تاثیر نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، اوپک و متحدانش از جمله روسیه روز یکشنبه توافق کردند که تولید نفت خام را به میزان 3.66 میلیون بشکه در روز یا 3.7 درصد تقاضای جهانی کاهش دهند.

این تصمیم غافلگیرکننده به افزایش 5 دلاری قیمت‌ها به بالای 85 دلار در هر بشکه کمک کرد. اما چرا اوپک پلاس تولیدات خود را کاهش داد؟

عربستان سعودی اعلام کرده است که کاهش داوطلبانه تولید به میزان 1.66 میلیون بشکه در روز علاوه بر کاهش 2 میلیون بشکه‌ای که از قبل انجام شده است به عنوان یک اقدام پیشگیرانه با هدف حمایت از ثبات بازار انجام شده است. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، می‌گوید که بحران بانکی غرب یکی از دلایل کاهش قیمت نفت است و همچنین تداخل در پویایی بازار محسوب می‌شود. تداخل در پویایی بازار عبارتی روسی برای توصیف اعمال سقف قیمتی غرب برای نفت روسیه است.

ترس از یک بحران جدید بانکی در ماه گذشته و کاهش نزدیک به 70 دلاری قیمت نفت در هر بشکه و سقوط آن از حدود بالاترین سطح خود در تاریخ یعنی 139 دلار در مارس 2022، سرمایه‌گذاران را به فروش دارایی‌های پرریسک مانند کامودیتی‌ها سوق داده است.

رکود جهانی می‌تواند منجر به کاهش قیمت نفت شود. تحقیقات Redburn نشان می‌دهد که اندازه آخرین کاهش تولید اوپک احتمالاً بیش از حد زیاد بوده است، مگر اینکه این گروه از یک رکود بزرگ جهانی هراس داشته باشد.

این کاهش همچنین فروشندگان سهام نفت یا کسانی را که روی کاهش قیمت نفت شرط‌بندی می‌کنند را مجازات خواهد کرد.

در سال 2020، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، به معامله‌گران درباره شرط‌بندی سنگین در بازار نفت هشدار داد و گفت که تلاش خواهد کرد تا بازار را متلاطم کند و قول داد که کسانی که روی قیمت نفت ریسک می‌کنند، ضرر هنگفتی را متحمل خواهند شد.

قبل از آخرین کاهش، صندوق‌های تامینی تا ۲۱ مارس سود خود را در شاخص نفت وست تگزاس اینترمدیت ایالات متحده به تنها 56 میلیون بشکه کاهش داده بودند که پایین ترین رقم از فوریه 2016 محسوب می‌شود. یک منبع آگاه به رویترز گفت: «کاهش اخیر به کسانی که روی قیمت نفت شرط‌بندی می‌کنند بسیار آسیب می‌زند».

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که اوپک پلاس مایل است کف قیمت نفت را در 80 دلار در هر بشکه حفظ کند، در حالی که UBS و ریستاد پیش‌بینی کردند که قیمت نفت به 100 دلار بازخواهد گشت. با این حال، قیمت‌های بیش از حد بالای نفت نشان دهنده خطر برای اوپک پلاس است زیرا تورم را از جمله برای کالاهایی که این گروه باید خریداری کند، سرعت می‌بخشد. آنها همچنین افزایش تولید هر چه سریعتر اعضای غیراوپک و سرمایه‌گذاری در منابع جایگزین انرژی را تشویق می‌کنند.

گلدمن ساکس می‌گوید که قدرت اوپک در سال‌های اخیر افزایش یافته است زیرا واکنش‌های نه چندان مستحکم ایالات متحده به قیمت‌های بالاتر، حتی ضعیف‌تر هم شده که تا حدی به دلیل فشار بر سرمایه‌گذاران برای توقف تامین مالی پروژه‌های سوخت فسیلی بوده است.

واشنگتن اقدام اخیر اوپک پلاس را دور ازمصلحت خوانده است. غرب بارها از اوپک به دلیل دستکاری قیمتها و جانب‌داری از روسیه با وجود جنگ اوکراین انتقاد کرده است.

ایالات متحده در حال بررسی تصویب قانونی موسوم به نوپک (NOPEC) است که در صورت اثبات تبانی در بازار، امکان توقیف دارایی‌های اوپک در خاک ایالات متحده را فراهم می‌کند. اوپک پلاس از آژانس بین‌المللی انرژی، ناظر انرژی در غرب که ایالات متحده بزرگ‌ترین اهداکننده مالی آن است، به دلیل آزادسازی ذخایر نفت در سال گذشته انتقاد کرده است، اقدامی که به گفته این آژانس برای کاهش قیمت‌ها در بحبوحه ترس از اینکه تحریم‌ها مبنی عرضه روسیه را مختل کنند، ضروری است.

با این حال، پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی هرگز محقق نشد و منابع اوپک پلاس را بر آن داشت که این پیش‌بینی را سیاسی تلقی کنند که برای کمک به افزایش رتبه‌بندی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا طراحی شده است. ایالات متحده که بیشتر سهام خود را منتشر کرد، گفت که در سال 2023 مقداری نفت را بازخرید خواهد کرد اما بعداً آن را رد کرد.

جی پی مورگان و گلدمن ساکس گفتند که تصمیم ایالات متحده مبنی بر عدم بازخرید نفت برای ذخایر ممکن است در اقدام به کاهش تولید اوپک نقش داشته باشد.