ایران صادرکننده لیتیوم می‌شود؟/ ژئوپلیتیک ایران در انتظار تغییرات نوظهور  

بورس
بهابین

هر چند تا تجاری‌سازی استخراج لیتیوم در ایران مسیری طولانی در پیش است، اما با توجه به نیاز روزافزون صنایع نوظهور به این ماده و ذخایر شناسایی‌شده آن در کشور، تجاری‌سازی تولید لیتیوم می‌تواند تاثیر مثبتی بر روابط ایران با قدرت‌های اقتصادی جهان به‌ویژه چین داشته باشد؛ اما تبدیل‌شدن به تولیدکننده و صادرکننده این ماده معدنی به همین سادگی‌ها نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، ورود ایران به عرصه تولید لیتیوم و نقش‌آفرینی در بازار جهانی به یکی از بحث‌های مهم این روزها تبدیل شده است؛ با توجه به کمبود این ماده معدنی در جهان ورود ایران به این عرصه می‌تواند ارزآوری قابل‌توجهی را برای کشور به همراه داشته باشد.

نخستین روزهای سال جاری درباره تاثیر استخراج و فرآوری لیتیوم بر جایگاه ژئوپلیتیک ایران در جهان منتشر کرد، توضیح داد که توسعه تولید این ماده معدنی می‌تواند معادلات سیاسی را به نفع ایران تغییر دهد.

لیتیوم از آنجا که در تولید باتری‌های لیتوم‌یون و برقی‌سازی صنایع کاربرد فراوانی دارد، در دهه‌های پیش رو ماده‌ای پرمصرف خواهد بود و کشورهای تولیدکننده ابزار الکترونیک که چین یکی از سرآمدان آنها به شمار می‌آید، روز به روز نیاز بیشتری به این ماده معدنی پیدا می‌کنند. بنابراین در صورتی که ایران بتواند تبدیل به مبدا صادرات این ماده شود، جایگاه متمایزی در میان دیگر کشورهای خاورمیانه نزد چین پیدا خواهد کرد.

چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده لیتیوم جهان است و ایران تنها کشور خاورمیانه که تاکنون خبر از وجود ذخایر این ماده در محدوده جغرافیایی خود داده است. بنا بر گزارش وب‌سایت فرانتی‌یرِ مصرف لیتیوم چین در سال 2021 میلادی به 303 هزار و 400 تن رسید. این رقم نسبت به سال 2020، 61.7 برابر بیشتر شده بود. همچنین گزارش‌ها حکایت از این دارد که در سال 2021 میلادی چین 81 هزار تن لیتیوم کربنات وارد کرد.

تاکنون بیشتر ذخایر لیتیوم جهان در کشورهای بولیوی، آرژانتین، آمریکا، شیلی، استرالیا، هند و آلمان شناسایی شده‌اند و اگر ایران بتواند استخراج لیتیوم را آغاز کند، به دلیل نزدیکی مسافتی که در مقایسه با کشورهای یادشده با چین دارد می‌تواند لیتیوم را تبدیل به مسیری برای ورود ارز به کشور کند.

با همه این تفاسیر اما ایران تا تبدیل کردن ذخایر لیتیوم خود به ارز راهی طولانی در پیش دارد. امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو، در توضیح بیشتر در این باره به تجارت‌نیوز گفت: عیار ذخایری از لیتیوم که تاکنون در ایران شناسایی شده‌اند، در مقایسه با لیتیومی که امروز صنایع جهان مصرف می‌کنند، پایین است. بنابراین تا دستیابی به این عیار و همچنین ایجاد فناوری‌هایی که امکان استخراج لیتیوم به صورت اقتصادی را فراهم آورد راه زیادی وجود دارد.

وی افزود: با این حال اگر  این مسیر طی و لیتیوم در ایران تولید شود، می‌تواند در تغییر جایگاه ایران در جهان موثر باشد، اما میزان این تاثیرگذاری با نفت، گاز و فولاد قابل قیاس نیست. چون تناژ مصرف لیتیوم خیلی کمتر از این دو ماده و ارزش بازار آن پایین‌تر است و نمی‌توان تصور کرد که ارزش بازار آن از دودرصد ارزش بازار نفت بیشتر شود.

با همه این احوال و فارغ از مقایسه لیتیوم با هر ماده دیگری استخراج آن نوعی غنی‌سازی قلمداد می‌شود و پرداختن به لیتیوم همپای افزایش تقاضای جهانی برای آن برای امروز و فردای کشور مثمرثمر خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر خبر لیتیوم؛ برگ برنده ایران در بازی سیاسی جهان را بخوانید.