آخرین اخبار سیاسی امروز 19 فروردین 1402/ حمله راکتی سوریه به سمت سرزمین‌های اشغالی

بورس
بهابین

آخرین و مهم‌ترین اخبار سیاسی امروز جمعه 18 فروردین را در این خبر مطالعه کنید. اخبار امروز را با خبر واکنش جمهوری آذربایجان به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران شروع می‌کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، آخرین اخبار سیاسی را امروز 19 فروردین 1402 در اینجا مطالعه کنید.

منابع عبری زبان از شلیک چند راکت از سوریه به سمت بلندی‌های اشغالی جولان خبر دادند. آژیر خطر در این منطقه به صدا درآمده است.

مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین گزارش داد که حداقل ۳ موشک از سوریه به سمت رژیم صهیونیستی شلیک شد که یکی در یک منطقه باز نزدیک «میتزر» و یکی دیگر در سوریه و دیگری در اردن فرود آمد.

یک هیئت سعودی برای بررسی مکانیسم‌های بازگشایی سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد وارد ایران شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی عربستان «واس»، امروز شنبه یک هیئت سعودی وارد ایران شده است.

رسانه‌های سعودی هدف از سفر این هیئت سعودی را بررسی مکانیسم‌های بازگشایی سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد ارزیابی کردند.

این اولین سفر یک هیئت سعودی به ایران پس امضای توافق دو کشور محسوب می‌شود.

اسفندماه گذشته در پی احیای روابط ایران و عربستان، احمد امیرآبادی رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و چین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا گفته بود که «تا دوماه آینده سفارتخانه‌های ایران و عربستان بازگشایی می‌شود».

وزیران ایران ‌و جمهوری آذربایجان طی دو دور گفت‌وگوی تلفنی (شب گذشته و عصر امروز) گفت‌وگوی مبسوطی در خصوص تحولات موجود در مناسبات دو جانبه باکو و تهران و برخی موضوعات منطقه ای داشتند.

در این گفت‌وگوهای صریح و شفاف، مشکلات و سوء تفاهمات موجود و راه حل های برون رفت از وضعیت جاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و طی آن طرفین بر احترام متقابل به حسن همجواری و حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تاکید کردند.

امیرعبداللهیان با اشاره به توطئه رژیم صهیونیستی علیه انسجام، امنیت و پیشرفت کشورهای منطقه، گفت: از وجود اختلاف میان کشورهای منطقه، صرفا دشمنان سود می‌برند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان درباره واکنش ایران که اقدام باکو درباره «نامطلوب» تلقی شدن کارمندان سفارت ایران را «مغایر با اصول همسایگی» دانست، مدعی شد که آنچه فعالیت‌های غیرقانونی در خاک آذربایجان می‌خواند با روابط همسایگی خوب در تضاد است و در چارچوب کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک، اقدام متقابل انجام شده است.

«ایگور لویتین»، دستیار ویژه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که شب گذشته وارد تهران شده است، فردا یکشنبه با دریابان «علی شمخانی» دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

محور گفتگوهای دستیار ویژه پوتین با شمخانی، بررسی روند اجرایی سازی پروژه‌های اقتصادی مشترک میان دو کشور به‌ویژه سرعت دادن به آغاز عملیات اجرایی تکمیل دالان شمال- جنوب خواهد بود.

همچنین بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، دستیار ویژه ولادیمیر پوتین قرار است امروز شنبه با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهر سازی دیدار و گفتگو کند.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

غرب هم پی برده است که آسیا، کانون ایفای قدرت در هژمونی جدید است.

وی تاکید کرد: با «تضعیف روزافزون جبهه دشمنان ایران»، سرنوشت سیاسی و اقتصادی منطقه، با تدبیر ملت‌ها و دولت‌های منطقه رقم می‌خورد. نقش‌آفرینی مؤثر در هندسه نوظهور قدرت ادامه خواهد داشت.»