آخرین اخبار سیاسی امروز 16 فروردین 1402/ روسیه تکلیف مذاکره با اوکراین را روشن کرد

بورس
بهابین

آخرین و مهم‌ترین اخبار سیاسی امروز چهارشنبه 16 فروردین را در این خبر می‌خوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز، آخرین اخبار سیاسی امروز چهارشنبه 16 فروردین را در ادامه بخوانید.

سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که روسیه هنوز هیچ چشم‌اندازی برای مذاکره با اوکراین نمی‌بیند.«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (چهارشنبه) بار دیگر پیوستن فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تهدیدی برای امنیت کشورش توصیف کرد.

پسکوف طی نشست خبری روزانه در کرملین گفت: «پیوستن فنلاند به ناتو، نه تنها ثبات و امنیت در اروپا را افزایش نمی‌دهد، بلکه تهدیدی برای امنیت روسیه محسوب می‌شود».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «روسیه، پس از پیوستن فنلاند به ناتو، به اقدامات بیشتری برای تضمین امنیت خود نیاز خواهد داشت و ما هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم».

سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت مذاکرات بین روسیه و اوکراین برای پایان دادن به درگیری‌ها، اظهار داشت: «روسیه هنوز هیچ چشم‌اندازی برای مذاکره با اوکراین نمی‌بیند».

طبق این گزارش، پسکوف درباره دادگاهی‌شدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نیز تصریح کرد: «درباره پرونده ترامپ ما به خود حق دخالت در امور داخلی ایالات متحده را نمی‌دهیم، همانطور که آنها نباید در امور ما دخالت کنند».

وی در واکنش به اظهارات «فو چانگ» سفیر چین در مسکو مبنی بر اینکه بیانیه «دوستی بی‌حد و حصر» بین پکن و روسیه فقط در کلام است، تاکید کرد: «ما بر محتوا و روح ارتباط بین رؤسای جمهور دو کشور تمرکز داریم».

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه قصد دارد در حل مشکلات جهانی به همکاری سازنده با چین ادامه دهد، اما انتظار دارد که پکن «رفتاری مثبت» داشته باشد، خصوصا در مسئله اوکراین.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا به تداوم تعامل سازنده با چین برای حل چالش‌های جهانی پایبند است؛ اما انتظار می‌رود که پکن مانند یک بازیگر جهانی سازنده و مثبت رفتار کند، خصوصا در مورد حمله روسیه به اوکراین.

بورل سه‌شنبه گفت که قرار است در روزهای آتی به پکن سفر کند. همچنین ساعاتی پیش امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به دعوت شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین برای سفری سه روزه وارد این کشور شدند.

بیل کلینتون رئیس جمهور سابق ایالات متحده (از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱) می‌گوید از اینکه اوکراین را مجبور به کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای کرد، متاسف است.

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که بعد از دیدار اخیر شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با رئیس دولت امارات قرار شد که به زودی رئیس دولت امارات با رئیس جمهور ایران دیدار کند.

یعقوب رضا زاده اظهار کرد: روابط بین وزرای خارجه ایران و امارات آغاز شده که این به دنبال دیدار اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی با رئیس دولت امارات صورت می‌گیرد دیداری که خوب ارزیابی شد. فکر می‌کنم که بعد از سفر آقای شمخانی به امارات شاهد توسعه روابط سیاسی بین ایران و امارات باشیم.

وی افزود: قرار است رئیس جمهور بنا به دعوت پادشاه عربستان سفری به این کشور داشته باشد که قطعا این سفر به سایر کشورها هم سرایت می‌کند. بعد از دیدار آقای شمخانی با رئیس دولت امارات روابط سیاسی و دیدار بین روسای جمهور و وزرای خارجه را در آینده شاهد خواهیم بود. در همین راستا قرار است به زودی محمد بن زاید رئیس دولت امارات با رئیس جمهور ایران دیدار کند که این دیدار در ایران یا در امارات صورت می‌گیرد.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره سفر پادشاه عمان به ایران گفت: معمولا پادشاه عمان نقش بسیار مثبتی در روابط صلح و آشتی و میانجیگری بین کشورها داشته است. پیش بینی می‌کنم برای اینکه روابط بین ایران و عربستان و ایران و امارات بهتر شود و سفرهایی بین روسای دولت کشور صورت گیرد این احتمال وجود دارد که در روزها و ماه‌های آتی پادشاه عمان برای تسهیل در این قضیه سفری به ایران داشته باشد.

محمد خوش‌چهره ، اقتصاددان و نماینده پیشین مجلس گفت: در دوران آقای روحانی نیز، فقط در سال های پایانی دیدیم که یک درکی از جنگ اقتصادی پیدا کردند. در مورد دولت آقای رییسی نیز به صراحت می گویم علی رغم اینکه از ابتدا به جنگ اقتصادی اشاره کردند، تاکنون درک درستی از مساله نداشته اند.

ما همانند یک رزمی کار که پذیرفته با یک فرد دیگر مسابقه دهد، در برابر قدرت های خارجی قرار گرفته ایم لذا باید گارد مناسب داشته باشیم اما اگر آمادگی نداشتی و با گارد پایین خود مرتب ضربه خوردی، نباید سر دیگری فریاد بزنی و گریه کنی. ماهیت مبارزه زد و خورد است! در زمان احمدی نژاد ما را چپ و راست تحریم می کردند چون او قطع نامه ها را کاغذ پاره می دانست و قبول نداشت دنیا با ما در جنگ است. در همان دولت با توصیه یک آقایی چند میلیارد دلار را برای خرید سهام در آمریکا از کشور خارج کردند. یعنی پول ملی را بردند درکشوری که ما با آن در حال جنگ بودیم سپس یک دادگاهی همه آن پول ها را مصادره کرد. شما گوشت لخم را جلوی یک ببر که دشمن شما است گذاشته اید و شعار آمریکای خونخوار را هم سر می دهید؟ در دوران آقای روحانی نیز، فقط در سال های پایانی دیدیم که یک درکی از جنگ اقتصادی پیدا کردند. در مورد دولت آقای رییسی نیز به صراحت می گویم علی رغم اینکه از ابتدا به جنگ اقتصادی اشاره کردند، تاکنون درک درستی از مساله نداشته اند.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، تصمیم فنلاند برای پیوستن به ائتلاف ناتو “تاثیری منفی” بر روابطش با روسیه خواهد گذاشت.

روز سه‌شنبه فنلاند توانست پیوستنش به ائتلاف ناتو را نهایی ساخته و تبدیل به سی و یکمین عضو این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا شود.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام داشت، این اقدام به شکلی اجتناب‌ناپذیر واکنش مسکو را در پی خواهد داشت و اضافه کرد که از نظر روسیه گسترش این ائتلاف همچنان تهدیدی مستقیم برای منافع امنیت ملی خود است.

در یک بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه روسیه تصریح شد: “همانطور که در چندین موقعیت هشدار داده‌ایم، فدراسیون روسیه مجبور خواهد بود با تدابیر فنی-نظامی و دیگر تدابیر با هدف رسیدگی به تهدیدات امنیت ملی مربوط به پیوستن فنلاند به ناتو پاسخ دهد.”

به نوشته راشا تودی، مسکو تاکنون اقدام مشخصی که در پاسخ به پیوستن فنلاند به ائتلاف ناتو باشد، اعلام نکرده است. وزارت خارجه روسیه توضیح داد که این واکنش وابسته به “شرایط خاص پیوستن فنلاند به ناتو از جمله استقرار زیرساخت‌ها و تسلیحات تهاجمی ناتو در خاک آن کشور خواهد بود.”

این وزارتخانه خاطر نشان کرد، مساله گسترش اخیر این بلوک نظامی آسیب شدیدی به وضعیت امنیتی در کلیت شمال اروپا وارد کرده است؛ منطقه‌ای که برای چندین دهه “به عنوان یکی از باثبات‌ترین مناطق جهان مطرح بود.”

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، از بررسی مواد ارجاعی از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در نشست این کمیسیون و موافقت اعضای کمیسیون با ممنوعیت ثبت نام داوطلبانی که تجربه سه دوره نمایندگی را در کارنامه خود دارند خبر داد.

علی حدادی در تشریح جلسه روز گذشته کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، بیان کرد: در جلسه کمیسیون مواد ارجاعی از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس مصوبه کمیسیون، ماده چهار این طرح که مرتبط با احزاب و انتخابات تناسبی بود به دلیل حذف موضوع انتخابات تناسبی از این طرح، حذف شد.

وی در ادامه اظهار کرد: همچنین در شرایط عمومی داوطلبان بر شرط ۵ سال سابقه مدیریت اجرایی یا آموزشی در بخش عمومی و غیر عمومی تاکید شد. طبق قانون برخی مسئولیت ها برای ثبت نام در انتخابات مجلس باید از سمت خود استعفا دهند که در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس بازه زمانی استعفا از ۲ ماه قبل از زمان ثبت نام به ۶ ماه افزایش پیدا کرد.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، تصریح کرد: همچنین طبق مصوبه کمیسیون ثبت نام داوطلبانی که تجربه سه دوره نمایندگی را در کارنامه خود دارند ممنوع شد. در صورتی که معاونت قوانین اشکالی به مصوبات کمیسیون وارد نکند، موارد ارجاعی در سامانه ثبت و در صحن علنی مجلس مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، مصوبات کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها باید در صحن مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان برسد.

نمایندگان مجلس در مصوبه ای شروطی را برای پرداخت پاداش به گزارشگران فساد تعیین کردند.نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مواد ۸ و ۹ طرح حمایت مالی از گزارشگران فساد را به شرح زیر تصویب کردند.

ماده ۸- در مواردی که گزارش موجب پیشگیری از وقوع رفتارهای موضوع ماده (۲) این قانون شود، به پیشنهاد نهاد پذیرنده و تشخیص دادستان، گزارشگر مشمول حمایت‌های ماده (۶) این قانون می‌شود.

ماده ۹- برخورداری از پاداش منوط به درخواست گزارشگر از طریق سامانه از زمان ثبت گزارش در سامانه تا یکسال پس از شروع به اجرای حکم قطعی است.

تبصره- صدور حکم به پرداخت پاداش به گزارشگر منوط به اعلام هویت گزارشگر در زمان ثبت گزارش یا برای گزارش‌های با گزارشگران با هویت ناشناس منوط به ارائه ادله لازم برای احراز هویت آن ها می باشد.

همچنین مواد ۱۰ و ۱۲ این طرح نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد.

روزنامه الجریده، چاپ عربستان سعودی اعلام کرد وزیران امور خارجه ایران و عربستان پنجشنبه این هفته در پکن دیدار می‌کنند.حسین امیر پکن، محل دیدار وزرای امور خارجه ایران و عربستانعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان با فیصل بن فرحان، همتای سعودی خود روز پنجشنبه هفته جاری در پکن دیدار و گفتگو خواهند کرد.

حدود ۳ هفته پیش، پکن از امضای توافقنامه بین ریاض و تهران در خصوص از سرگیری روابط دیپلماتیک بین آن‌ها استقبال کرد، مشروط بر اینکه وزیران خارجه دو کشور بعداً با یکدیگر دیدار کنند و سپس ظرف دو ماه پس از امضای توافق، هیئت‌های دیپلماتیک را مبادله کنند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه در تماس تلفنی با یکدیگر به توافق رسیدند تا در روز‌های آینده دیداری داشته باشند. این سومین گفتگوی تلفنی دو وزیر در هفته‌های گذشته پس از امضای توافقنامه بود.

دونالد ترامپ به عنوان اولین رئیس جمهوری سابق آمریکا که دادگاهی می‌شود، روز سه‌شنبه در دادگاه منطقه‌ای منهتن نیویورک حاضر و تفهیم اتمام شد. همانطور که اعلام شده بود دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا روز سه‌شنبه در پرونده‌ای که اتهام اصلی آن پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های پورن پیش از انتخابات ۲۰۱۶ بود تا داشتن رابطه با وی و تاثیر سوء آن بر انتخابش در سال ۲۰۱۶ را تحت‌الشعاع قرار دهد، در دادگاه منطقه‌ای منهتن نیویورک که چند روز پیش علیه او اعلام جرم کرده بود، حاضر شد و از سوی دادستان‌ها تفهیم اتهام شد.

همانطور که انتظار می‌رفت ترامپ در مدت یک ساعتی که در دادگاه حاضر شده بود، تحت بازداشت پلیس قرار گرفت؛ گرچه به او دستبند زده نشد اما انگشت‌نگاری از وی صورت گرفت.

رئیس جمهور سابق آمریکا با ۳۴ فقره اتهام وارده به خود در دادگاه منهتن روبه‌رو شده که گرچه آنها را رد می‌کند و اظهار بی‌گناهی کرده است.

با این حال پرونده علیه ترامپ عمدتا بر پرداخت پول به دو زن، یعنی “استورمی دنیلز” – بازیگر فیلم‌های مستهجن – و همچنین “کارن مک‌دوگال” – مدل پلی بوی – استوار است. این دو می‌گویند که سال‌ها قبل با ترامپ رابطه جنسی داشته‌اند.

بخشی از پرونده هم به یک دربان مربوط می‌شود که ادعا می‌کند اطلاعاتی درباره یک کودک دارد که می‌گوید ترامپ خارج از رابطه زناشویی، از یک زن دیگر داشته است.

اَلوین بِرَگ، دادستان پرونده می‌گوید: «موضوع فقط یک مورد پرداخت پول (حق‌السکوت) نیست. ۳۴ بیانیه و موارد ساختگی برای پنهان کردن رفتار مجرمانه وجود دارد.»

کلیه این ۳۴ اتهام علیه ترامپ به یک رشته چک مربوط می‌شود که برای “مایکل کوهن”، وکیل سابق ترامپ، نوشته شده بود که هدف آنها برگرداندن پولی بود که کوهن – به نمایندگی از سوی ترامپ – به عنوان حق‌السکوت پرداخته بود.

آن چک‌ها که طی ۱۲ ماه صادر شد، در اسناد داخلی شرکت ترامپ به عنوان هزینه‌های خدمات حقوقی ثبت شده بود که دادستان می‌گوید ساختگی است. مایکل کوهن پیشتر در برابر هیات منصفه‌ای که نتیجه گیری کرد شواهد کافی برای متهم کردن ترامپ وجود دارد، شهادت داده بود.

۹ عدد از آن چک‌ها از وجوه شخصی ترامپ پرداخت شد، اما رکوردهای مربوط به آنها در سیستم داده‌های “سازمان ترامپ” ثبت شده بود.

دادستان‌ها ادعا می‌کنند که اولین دستور ترامپ برای پرداخت حق‌السکوت در پاییز سال ۲۰۱۵ بود، زمانی که دربان سابق برج ترامپ سعی داشت اطلاعاتی را درباره یک کودک که ادعا می‌کرد ترامپ خارج از ازدواج داشته، بفروشد.

دیود پِکِر، دوست ترامپ و ناشر «نشنال انکوایرر»، متهم است که به آن دربان ۳۰ هزار دلار پرداخت کرد تا از قید روایت کردن آن ماجرا بگذرد.

این ماجرا بعدها تکذیب شد اما گفته می‌شود مایکل کوهن به پکر گفته است این دربان را «تا بعد از انتخابات مقید به توافق فی‌مابین» نگاه دارد.

روند دادگاهی ترامپ در حالی آغاز شده که او خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا آماده می‌کند و بخت اول حزبش یعنی حزب جمهوری‌خواه برای پیروزی در این انتخابات است. این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند متهم شدن یا حتی محکومیت ترامپ از نظر قانونی، مانع از نامزدی وی برای ریاست جمهوری نمی‌شود.

روند دادگاهی ترامپ در طبقه پانزدهم ساختمان دادگاه منهتن نیویورک برگزار شد و روند تفهیم اتهام او رسما در برابر قاضی امانوئل مرچان برگزار شد.