بررسی فروش مخابرات و همراه اول در آذر 1401 / هنوز به روند عادی برنگشته‌اند

بورس
بهابین

علی رمضانیان / شرکت‌های مخابراتی در ماه‌های اخیر با دست‌اندازهای زیادی در خصوص ارائه خدمات، فروش و درآمد مواجه شده‌اند. این دست‌اندازها، در گزارش‌های ماهانه، صورت‌های مالی و حتی روند قیمت سهام آنها نمایان شده‌ است.

به گزارش «راه‌ پرداخت»، با انتشار گزارش‌های ماهانه مربوط به آذر 1401 مشخص شد که هنوز همه چیز به روند عادی برنگشته است. هرچند شرکت‌ها در تلاش هستند اوضاع را سروسامان دهند، اما به دلیل فضای خاصی که بر کشور حاکم است، هنوز نتوانسته‌اند خود را به‌روز کرده و مانند ماه‌های ابتدایی سال، فروش و درآمد داشته باشند.

مهم‌ترین بخشی که شرکت‌های مخابراتی با آن دست‌وپنجه نرم کردند، بخش دیتا و ارائه خدمات تلفن همراه (دائمی و اعتباری) و تلفن ثابت است که به دلیل مشکلاتی مانند قطعی اینترنت، تلفن و غیره در ماه‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده بود. اما بر اساس آخرین گزارش شرکت‌های مخابراتی در آذر 1401، ظاهراً روند به سمت عادی و صعودی پیش می‌رود، ولی جای کار زیادی باقی‌ مانده است. درحقیقت، در آذرماه نوسانات درآمدی این شرکت‌ها کاهش‌ یافته و امیدوارکننده شده است؛ یعنی این روند صعودی نسبت به مرداد و شهریور مناسب بوده و هنوز تا رسیدن به روند مطلوب زمان بیشتری نیاز است.

بر اساس گزارش ماهانه، شرکت مخابرات یا (اخابر) در آذر امسال مجدداً به روال نزولی خود برگشته، اما این نزول درآمدی چندان بالا نیست. این شرکت در ماه‌های مرداد و شهریور فروش پایینی داشته که در ماه‌های مهر و آبان بخشی از آن را جبران کرد.

فروش شرکت مخابرات از رقم هشت هزار و 143 میلیارد ریال در آبان 1401 به رقم هفت هزار و 981 میلیارد ریال در آذر 1401 رسید. عمده این کسری فروش مربوط به ارائه خدمات این شرکت در بخش خدمات مخابراتی (دیتا) و تلفن ثابت بوده است.

مهم‌ترین محل درآمدی مخابرات از خدمات مخابراتی دیتا و تلفن ثابت بوده که در آذر امسال مبلغ چهار هزار و 125 میلیارد ریال از محل دیتا و دو هزار و 710 میلیارد ریال از محل هزینه ماهانه تلفن ثابت درآمد کسب کرده که نسبت به آبان‌ماه تفاوت چندانی نداشته است. در آبان امسال از محل دیتا چهار هزار و 189 میلیارد ریال و از محل تلفن ثابت دو هزار و 768 میلیارد ریال درآمد داشته است.

بر اساس این گزارش، فروش این شرکت در آخر پاییز پنج سال گذشته به نسبت کلی رشد قابل‌توجهی داشته، اما به‌صورت ماهانه چندان تفاوتی نداشته است. هرچند همان رشد اندک ماهانه در مجموع صعود قابل‌توجهی برای شرکت مخابرات به همراه داشته است.

شرکت ارتباط سیار یا (همراه) در تلاش است فروش خود را مجدداً به حالت صعودی برگرداند. هرچند با رقم شهریورماه فاصله زیادی دارد، ولی نسبت به آبان روند صعودی گرفته و این احتمال وجود دارد که در پایان سال، کسری چند ماه گذشته را جبران کند.

چراکه در شهریور امسال این شرکت 35 هزار میلیارد ریال فروش داشته، اما در آذر بعد از برگشت به حالت صعودی 28 هزار میلیارد ریال درآمد یا فروش داشته است.

در پنج سال گذشته روند درآمد و فروش شرکت، همواره رو به صعود بوده و در آخر پاییز هر سال، روند ثابت صعودی را تکرار کرده است. به‌صورت ماهانه نیز در پنج سال گذشته این روند روبه‌رشد تکرار شده است.

مهم‌ترین محل درآمدی همراه، درآمد کارکردی مشتریان خطوط اعتباری و دائمی است. در آذر 1401 همراه از محل درآمد کارکرد مشترکین خطوط دائمی مبلغ 10 هزار و 388 میلیارد ریال و از محل درآمد مشترکین خطوط اعتباری مبلغ 14 هزار و 984 میلیارد ریال درآمد و فروش داشته است. نکته جالب توجه اینکه در شهریور امسال، همراه از محل خطوط اعتباری مبلغ 18 هزار و 577 میلیارد ریال و از محل خطوط دائمی 13 هزار و 950 میلیارد ریال درآمد داشته است.