رونمایی از هوش مصنوعی تحلیلگر داده‌های مالی بلومبرگ

ارز دیجیتال
بهابین

رسانه مالی بلومبرگ از بلومبرگ GPT، اولین مدل زبانی بزرگ (LLM) در جهان با تمرکز بر حوزه مالی، رونمایی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت رسانه جمعی مالی بلومبرگ، از هوش مصنوعی تحلیلگر داده‌های مالی خود با نام بلومبرگ‌ جی‌پی‌تی رونمایی کرده است. بلومبرگ GPT اولین مدل زبانی بزرگ (LLM) در جهان است که بر حوزه مالی تمرکز دارد. برخی از فعالان تکنولوژی باور دارند که در صورت موفقیت، این هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین تحلیل‌گران مالی شود. این خبر در حالی منتشر شد که دولت ایتالیا در 31 مارچ، تصمیم به مسدود کردن ربات هوش مصنوعی محبوب ChatGPT به دلیل نقض حریم خصوصی گرفت.

شرکت خصوصی مالی، نرم‌افزاری، داده‌ها و رسانه‌ای مشهور بلومبرگ، با رونمایی از مدل جدیدی از هوش مصنوعی (AI)، قصد دارد تا به شیوه‌ای نوین، داده‌های مالی موجود «بلومبرگ ترمینال» را تحلیل کند. برخی باور دارند که عرضه این هوش مصنوعی توسط بلومبرگ، آغاز موجی در هوش مصنوعی سازمانی و کسب‌وکارها (Corporate AI) است.

رشد و توسعه هوش مصنوعی بر پایه ماشین یادگیری منطقی (LLM) باعث شده است تا کاربردهای خاصی برای حوزه‌های مختلف شناسایی شود. به دلیل پیچیدگی دامنه بازارهای مالی، نیاز به مدل مخصوصی است که بلومبرگ جی‌پی‌تی آن فراهم خواهد کرد. بلومبرگ در 30 مارچ سال جاری، گزارش تحقیقاتی درباره توسعه هوش مصنوعی‌ای با نام بلومبرگ GPT منتشر کرد. هوش مصنوعی بلومبرگ GPT، قابلیت اجرای وظایف پردازش زبان طبیعی (NLP) را پس از کار با داده‌های آموزشی دیتا ست‌های مالی خواهد داشت.

پس از انتشار گزارش تحقیقاتی این هوش مصنوعی، بسیاری از فعالان حوزه تکنولوژی و هوش مصنوعی به تحسین از آن پرداختند. همچنین، ایتن مالیک، استاد دانشگاه پنسیلوانیا، حرکت بلومبرگ برای رونمایی از این هوش مصنوعی را موج جدیدی در آغاز توسعه هوش مصنوعی‌های سازمانی خواند و این هوش مصنوعی را در حل وظایف مالی مناسب دانست. وظایفی که بلومبرگ GPT توانایی انجام آنها را خواهد داشت، شامل تحلیل احساسات (Sentiment Analysis)، فرآیند تشخیص موجودیت های اسمی (NER)، طبقه‌بندی اخبار و پاسخ به سوالات کاربر است.