وضعیت کرونا در جهان پس از 3 سال / واکسیناسیون همچنان ادامه دارد؟

بورس
بهابین

بیش از ۳ سال از تشخیص اولین مورد ابتلا به کرونا در چین و سپس سرایت آن به سراسر جهان می‌گذرد. با اینکه خطر این بیماری دیگر در سطح نگران‌کننده نیست، اما شیوع و البته واکسیناسیون آن در کشورهای دنیا همچنان ادامه دارد‌.

به گزارش تجارت‌نیوز، سه سال پس از اینکه ویروس کرونا جهان را تکان داد، این همه‌گیری اکنون به حالت ثابتی از عفونت‌های رایج، با تعداد کمتر بستری و مرگ، و همراه با اضطراب و انزوای کمتر برای افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تبدیل شده است. پس از حدود 2 سال و نیم از اجبار به استفاده از ماسک در مراکز درمانی، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، توصیه خود برای پوشیدن ماسک به صورت عمومی و اجبار آن در بیمارستان‌ها را به تدریج لغو کردند.

بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، در یک ماه منتهی به ۲۶ مارس ۲۰۲۳ در سطح جهانی، نزدیک به 3.6 میلیون مورد ابتلا جدید و بیش از ۲۵ هزار مورد مرگ گزارش شده است که نسبت به دوره 28 روزه قبل از آن  به ترتیب 27 درصد و 39 درصد کاهش داشته است. علیرغم این روند نزولی کلی، چندین کشور اخیراً افزایش قابل توجهی در موارد ابتلا گزارش کرده‌اند. از زمان آغاز همه‌گیری تا 26 مارس 2023، بیش از 761 میلیون مورد تایید شده و بیش از 6.8 میلیون مرگ در سراسر جهان گزارش شده است.

کریستوفر جی.ال. موری، استاد دانشگاه واشنگتن و مدیر مؤسسه معیارهای سلامت، می‌گوید: «از آنجایی که اومیکرون بسیار عفونی است، ما معتقدیم که اکثر مردم در جهان به این سویه آلوده شده‌اند». این گفته را درصد افراد یک جامعه که آنتی‌بادی یک بیماری عفونی را دارند، پشتیبانی می‌کند. موری می‌گوید: «واکسیناسیون در کشورهای توسعه‌یافته بیشتر بود، اما آمارها نشان می‌دهد، اومیکرون بیشتر افراد را در کشورهای کم درآمد آلوده کرده است. او می‌گوید در حال حاضر، همه‌گیری وارد «وضعیت ثابت» شده است.

تاکنون بیش از 684 میلیون مورد ابتلا به کرونا در جهان گزارش شده که بیش از 6 میلیون مورد آن منجر به مرگ شده است.

دربرخی قسمت‌های جهان از جمله شهر نیویورک، کرونا از بیماری همه‌گیر به فصل یا موج یک ویروس تنفسی تغییر پیدا است. متخصصان معتقدند این کاهش آمار به دلیل تزریق واکسن‌های کووید صورت گرفته است و نشان‌دهنده قدرت واکسیناسیون است. نارسایی‌های تنفسی که بسیاری از موارد بحرانی کووید را در سال‌های 2020 و 2021 نشان دادند، اکنون بسیار نادرتر هستند.

احتمال ظهور یک نوع قوی‌تر کرونا موجب نگرانی برخی از کارشناسان می‌شود. ممکن است یک زیرمجموعه جدید از اومیکرون پدیدار شود یا یک نوع کاملا جدید ایجاد شود. در واقع ظهور سویه‌ای که در برابر محافظت‌های ایمنی قبلی مقاومت کند، دلیل اصلی چنین نگرانی است. اگر این اتفاق بیفتد، نوع جدید می تواند افراد دارای مصونیت در برابر اومیکرون را آلوده کند. اگر به نوع شدیدتری از اومیکرون بازگردیم، آنگاه شرایط بسیار متفاوت خواهد بود.

همزمانی کرونا و ویروس آنفولانزا و در برخی نقاط جهان، ویروس سنسیشیال تنفسی، باعث ایجاد چالش بزرگی برای کادر درمان و متخصصان شد اما عبور از این چالش نشان‌دهنده پیشرفت در زمینه مقابله با بیماری‌ها در سطح جهان است.

برخی متخصصان بر این باوراند که واژه همه‌گیری دیگر کاربرد چندانی ندارد و دوران همه‌گیری این ویروس به پایان رسیده است زیرا جهان دیگر در مرحله واکنش اضطراری نیست اما کرونا احتمالا برای مدت طولانی، اما نه برای همیشه، وجود خواهد داشت.

در همین حال که واکسیناسیون کرونا همچنان در سراسر جهان ادامه دارد و سویه‌های جدید همچنان در حال گسترش هستند، ۶۹.۹ درصد از جمعیت دنیا حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند و در این بین تنها ۲۹.۲ درصد از مردم کشورهای کم درآمد یک دوز واکسن زده‌اند.

تا روز تهیه این گزارش، تعداد ۱۳.۳۸ میلیارد دوز واکسن کرونا تزریق شده است و روزانه نیز حدود ۸۵۰ هزار دوز واکسیناسیون انجام می‌شود.

این در حالی است که اخیرا در کشور با وجود شیوع سویه XBB51، خبر توقف واکسیناسیون داده شده است.