پایان بورس امروز 21 فروردین 1402 / فروشندگان؛ برنده مچ‌اندازی در بازار سهام

بورس
بهابین

از آخرین روزی که بورس تهران نمای منفی تابلوی معاملات را شاهد بود 26 روز می‌گذرد. شاخص‌ کل بازار در حالی که طبق عادت این روز‌ها در آغاز معاملات همان سبز همیشگی را تجربه می‌کرد، در نیمه دوم با جریان عرضه‌ها مواجه شد و در 20 دقیقه پایانی معاملات، میزان عرضه‌ها به اوج خود رسید. به این ترتیب در سومین روز از هفته شاخص کل منفی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، معاملات امروز بورس در حالی پایان قرمزی داشت که در شروع جریان معاملات، بیش از 85 درصد نماد‌ها در سوی مثبت دامنه، نوسان روز را آغاز کرده بودند؛ با این حال از میانه‌های ساعت معاملاتی، ورق برگشت. بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش 22 هزار و 332 واحدی که معادل 1.01 درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد و در ارتفاع دو میلیون و 190 هزار واحدی به کار خود خاتمه داد.

لازم به ذکر است بیشترین فشار فروش در 20 دقیقه پایانی معاملات به بازار وارد شد و در این دقایق عرضه‌ها با شدت بالایی دنبال شد. شاخص کل هم‌وزن اما با سرعت کمتری در مسیر شاخص کل پیش رفت و با افت اندک 0.05 درصدی به سطح 687 هزار و 575 واحدی رسید.

تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 126 هزار و 155 میلیون تومان نشان می‌دهد. همچنین ارزش معاملات خرد (سهام+صندوقهای سهامی) امروز بازار مبلغ 19 هزار و 563 میلیارد تومان بود.

از نظر آماری این مبلغ از ارزش معاملات در صدر ارزش معاملات در مقایسه با تمام روز‌های معاملاتی از ابتدای سال 1401 قرار می‌گیرد.

نکته مهمی که در افزایش ارزش معاملات در روز منفی بازار سرمایه نهفته‌ است، بروز نشانه‌هایی از دست به دست شدن سهام و شناسایی سود سهامداران قبلی و ورود سهامداران تازه نفس به نماد‌هاست. کارشناسان معتقدند سیر صعودی ارزش معاملات در زمان اصلاح، نشانه خوبی برای سلامت روند افزایشی است.

در این میان اما بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج هزار و 109 میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد. این در حالی است که طی دو روز نخست هفته جاری، بازار شاهد ورود چشمگیر پول حقیقی بود.

در جریان معاملات امروز بازار، سه سهم وکغدیر، خودرو و خودرو بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های دی، شستا و خودرو بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

نماد‌های وکبهمن، قپیرا، وبخش و پتایر سهامی بودند که با افزایش 7 درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کردند و در روز منفی بازار سهام برخلاف اغلب نمادها درخشیدند. در مقابل، سخوز، بکام، سبزوا و کطبس نیز با افت 7 درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کردند.

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های فباهنر، خودرو و ولکار تعلق گرفت. همچنین سهم‌های فیروزا، ولکار و شجم نیز در جریان معاملات امروز ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای شستا، ذوب و توان خروج پول هوشمند داشتند.

لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های دهدشت، قصهفا و وامین رقم خورد. همچنین فخوز در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد درازک بود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.