جدول قیمت جدید خودروی کارخانه‌ای چه شد؟

خودرو
بهابین

اگرچه امروز قرار بود قیمت‌های جدید کارخانه‌ای خودرو اعلام شود اما تاکنون هیچ اطلاع‌رسانی جدیدی نشده و تنها به این نکته اشاره کرده‌اند که شورای رقابت قیمت خودرو را به طور میانگین حدود 40 درصد افزایش خواهد داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سخنگوی وزارت صمت امروز و دیروز وعده داده بود که قیمت جدید خودروهای داخلی اعلام شود و لیست جدید قیمت خودرو را منتشر کنند. لیستی که قرار بود از طریق شورای رقابت و یا وزارت صمت منتشر شود.

اما تا لحظه تنظیم این گزارش جدول قیمت‌های جدید خودرو منتشر نشده و بعید است در چند روز پایان هفته هم قیمت‌های جدید شورای رقابت رسانه‌ای شود.

تنها نکته جدیدی که امروز اعلام شد به نقل از نایب رئیس شورای رقابت بود که تاکید کرده «قیمت کارخانه‌ای خودروها به صورت میانگین حدود ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.» این مقام مسئول گفته قیمت کارخانه‌ای برخی خودروها کم‌تر از ۴۰ درصد و برخی دیگر بیشتر از ۴۰ درصد افزایش خواهند داشت. این موضوع در جلسه اخیر شورای رقابت به اتفاق آراء تصویب و فرایند ابلاغ به وزارت صمت و خودروسازان درحال انجام است. بدیهی است پس از ابلاغ مصوبه نیز باید فرایند اجرای مصوبه آغاز شود.

نایب رئیس شورای رقابت گفته قیمت خودرو به طور متوسط 40 درصد افزایش پیدا می‌کند. پیش از این هم گفته شده بود که قیمت خودرو در کارخانه بین 30 تا 70 درصد گران می‌شود که میانگین آن حدودا همان 40 درصد می‌شود. این در حالی است که مدیر روابط عمومی شورای رقابت مساله افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودرو را تکذیب کرده بود.

به نظر می‌رسد که آنچه سبب شده قیمت‌های جدید خودروهای کارخانه‌ای اعلام نشود، اختلاف‌نظر بر سر میزان این افزایش است. افزایش قیمتی که در دوره‌های گذشته تا 18 درصد بوده و حالا به حدود 40 درصد رسیده است.

اگرچه شورای رقابت در انتشار لیست جدید قیمت خودروهای داخلی تعلل می‌کنند، اما خبر افزایش قیمت‌ها تاثیر خود را بر بازار گذاشته و از روز گذشته قیمت خودروها در حال افزایش است. گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت خودروهای داخلی و خارجی بین 10 تا 40 میلیون تومان یک روزعه افزایش داشته است.

کارشناسان بازار خودرو هم می‌گویند بازار آماده رشد قیمت است و منتظر لیست جدید قیمت‌های شورای رقابت مانده تا معاملات خود را از سر بگیرد.