تحلیل تکنیکال خساپا 12 فروردین 1402/ اهداف تکنیکالی پیش روی غول خودروسازی

بورس
بهابین

سهام شرکت سایپا که با نماد «خساپا» در بورس تهران معامله‌ می‌شود، طی سه ماه پس از آغاز روند صعودی بازار سرمایه در آبان سال گذشته، 73 درصد رشد را تجربه کرده است. پس از آن اما در گیرودار دعوای میان وزارت‌خانه‌ها و سازمان بورس دچار روند اصلاحی شد. با این وجود آینده پیش روی این نماد چه خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت ساپیا در سال 1344 تاسیس شده است. نخستین خودرو‌های این شرکت، محصولات شریک فرانسوی آن، سیتروئن بودند؛ در ادامه سایپا طی توافقی با شرکت رنو، رنو5 را تولید می‌کرد. پس از انقلاب، دولت شرکت سایپا را در 16 تیر 1358 به مالکیت خود درآورد.

در سال 1372 سایپا خط تولید یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ ایران یعنی پراید را افتتاح کرد. در حال حاضر فعالیت اصلی سایپا، ساخت و فروش انواع خودرو سبک و سنگین و اجزا و لوازم قطعات یدکی آنها و فروش فرآورده های مذکور است.

سهام این شرکت هم اکنون در بازار دوم بورس و در گروه خودرو و ساخت قطعات معامله می‌شود؛ سایپا با ارزش بازاری حدود 43 هزار و 422 میلیارد تومان پس از ایران خودرو بزرگ‌ترین شرکت این گروه به حساب می‌آید.

قیمت سهام شرکت ساپیا پس از رشد فزاینده‌ای که در جریان 6 ماهه ابتدایی سال 99 داشت و در این مدت کمتر روزی پیدا می‌شد که تابلو معاملات خساپا را بدون صف خرید شاهد باشیم، روند پر افت و خیزی را پشت سر گذاشت. نزدیک به 76 درصد سقوط خلاصه‌ای از آنچه بود که بر سهامداران خساپا در جریان ریزش بورس گذشت.

درست دو سال پس از شروع ریزش و در مرداد 1401 اما روندی صعودی در چارت خساپا پدید آمد. گرچه سایپا پیشتر نیز در یک کانال صعودی با شیب بسیار کم قرار گرفته بود اما موج صعودی که از تاریخ یاد شده آغاز شد ماهیت متفاوتی داشت.

این روند پس از تجربه موج اصلاحی، در آبان سال گذشته و با ورود پذیرش و عرضه خودرو در بورس کالا تقویت شد و با قدرت بالایی پیش رفت.

رسم یک چنگال نزولی در روند صعودی نقطه پایان اصلاح خساپا را در قیمت 205 تومانی برای سهامداران مشخص می‌کرد و فرصت ورود خوبی را به این سهم به بورسی‌ها می‌داد.

در حال حاضر قیمت سهم در نمودار خود برای دومین بار سقف کانال آبی رنگ و همچنین سقف چنکال مدیفای شیف رسم شده را شکسته است و از مومنتوم صعودی قدرتمندی برخوردار است. تکه‌های پازل کنار یکدیگر نشان از آن دارند خساپا به عنوان سهمی در میان مدت و بلندمدت در روندی صعودی قرار گرفته است.

همچنین در حال حاضر محدوده قیمتی 338 تومان در نمودار قیمت-زمان خساپا که حاصل تقاطع دو ابزار با شیب مخالف یکدیگر و تقاطع مقاومت استاتیک مهمی در این محدوده است، به عنوان تارگت قیمتی خساپا خودنمایی می‌کند.

در این راه دستیبابی به این هدف قیمتی همچنین محدوده قیمتی 264 تومان که با دایره قرمز رنگ مشخص شده است می‌تواند حمایت خوبی در برای برگشت قیمت در صورت وقوع اصلاح به شمار آید.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.