اصلاح قانون بیمه شخص ثالث با افزایش قیمت خودروها

بورس
بهابین

قیمت بسیاری از خودرو‌ها بیشتر از قیمت دیه کامل یعنی ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است، ضروری است تا قانون بیمه شخص اصلاح شود.

به گزارش تجارت‌نیوز،  مجید مشعلچی فیروزآبادی، سخنگوی صنعت بیمه کشور گفت: خاستگاه اصلی ایجاد مفهوم خودرو‌های متعارف و غیر متعارف را ماده ۸ قانون بیمه شخص ثالث عنوان و اظهار کرد: بیش از یک دهه است که افزایش تردد خودرو‌های لوکس و گران قیمت در خیابان‌های کشور باعث بروز نگرانی برای رانندگان شده است، زیرا ارزش برخی از این خودرو‌ها از سرمایه زندگی بسیاری از آحاد جامعه بیشتر شده است و در صورت تصادف، جبران خسارت احتمالی برای افراد بی شماری سخت و بعضاً غیرممکن خواهد بود.

مشعلچی افزود: این دغدغه باعث شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی قانون اخیر بیمه شخص ثالث مصوب سال ۱۳۹۵ با هدف حمایت از افراد کمتر برخوردار جامعه، ناچاراً با محدود نمودن سقف مسئولیت مالی مقصر حادثه رانندگی به نصف دیه کامل مرد مسلمان در ماه‌های حرام، در تبصره ۴ ماده ۸ قانون بیمه شخص ثالث خودرو‌ها را به دو گروه متعارف و غیرمتعارف تقسیم بندی کنند. به این ترتیب خودرو‌هایی که ارزش آن‌ها بیش از پنجاه درصد دیه کامل باشد خودروی غیرمتعارف محسوب شد.

سخنگوی صنعت بیمه کشور تصریح کرد: با این تعریف هر خودرویی که ارزش آن در سال ۱۴۰۲ بیشتر از ۶۰۰ میلیون تومان باشد، غیرمتعارف محسوب می‌شود. این در حالی است که در زمان تصویب قانون بسیاری از انواع خودرو‌های در حال تردد در کشور اعم از تولیدی، مونتاژ داخل و وارداتی خودروی متعارف محسوب می‌گردید، اما با گذشت زمان حتی بیشتر خودرو‌های ارزان قیمت تولید داخل هم به جمع غیر متعارف‌ها پیوستند. بیمه مرکزی ایران در سال ۱۳۹۹ برای حل این مشکل لایحه اصلاح ماده ۸ قانون مذکور را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد، اما متاسفانه تا کنون مصوب نگردیده است.

مشعلچی اظهار امیدواری نمود تا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با درک مشکلاتی که اجرای این قانون برای جامعه و زیاندیدگان مالی بیمه‌های شخص ثالث ایجاد نموده است، در اسرع وقت نسبت به تصویب و ابلاغ اصلاحیه مذکور اقدام کنند.

منبع: ایبنا