پیش بینی قیمت دلار 23 فروردین 1402 / اسکناس آمریکایی از کانال پنجم برمی‌گردد؟

طلا و ارز
بهابین

امروز قیمت دلار در کف کانال پنجم نوسان داشت. فعالان بازار گشایش روابط سیاسی با کشورهای همسایه را عامل اصلی این ثبات در بازار ارز می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز امروز قیمت دلار افزایش محدودی داشت. این اسکناس آمریکایی روز گذشته در کف کانال پنجم قرار داشت و امروز با افزایش ۵۰ تومانی قیمت همچنان در کف همین کانال محبوس است.

امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز افزایش محدودی داشت و به دلار تهران سیگنال افزایش قیمت داد. دلار هرات با قیمت ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد و یک پله رشد داشت. قیمت دلار سلیمانیه ۵۰ هزار و ۴۹۰ تومان شد و رشد قیمت ۴۰۰ تومانی داشت.

قیمت درهم روز گذشته به کانال ۱۳ هزار تومانی برگشت اما امروز با روند صعودی باز شد و با قیمت ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد.

به اعتقاد فعالان بازار ارز قیمت دلار با تکیه بر اخبار مساعد سیاسی و مذاکرات ایران با کشورهای همسایه به ویژه عربستان در روند باثباتی نوسان دارد. به اعتقاد آنها مذاکرات با کشورهای همسایه تا حدودی جای خالی برجام را در بازار ارز و طلا پر کرده است.

شب گذشته رئیس کل بانک مرکزی در برنامه ویژه خبری حضور یافت. او در این برنامه بار دیگر اعلام کرد قیمت‌های بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد. این اظهار نظر باعث شد برخی معامله‌گران احتمال دهند که بازارساز با عرضه شدید ارز به دنبال پایین آوردن قیمت دلار است.

بازیگران ارزی معتقدند در صورتی که قیمت دلار کانال پنجم را حفظ کند انتظارات نزولی در بازار ارز محدودتر خواهد شد.

علاوه بر موضوعاتی نظیر مهار تورم، انحلال بانک‌های ناتراز، راه‌اندازی صندوق تثبیت ارزی، استفاده از حساب یارانه و سهام عدالت برای دریافت وام و مواردی از این دست، فرزین بر جمع‌آوری دلارهای خانگی و تشویق مردم برای ایجاد سپرده ارزی تاکید کرد. او شب گذشته وعده داد که به سپرده های ارزی سود هم تعلق می‌گیرد و بر اساس آنچه بانک‌ها اعلام کرده‌اند میزان سود پرداختی به سپرده‌های ارزی از صفر تا ۳.۵ درصد متغیر است.

به نظر می‌رسد بانک مرکزی قصد دارد با سیاست‌های اتخاذ شده، ارزهای احتکار شده در خانه‌ها و در دست مردم را جذب سیستم بانکی کند. باید دید با توجه به بی‌اعتمادی مردم و تجربه ناخوشایند سال‌های گذشته نهاد پولی کشور موفق به جمع‌آوری دلارهای خانگی می‌شود؟

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.