پیش‌‌بینی بورس هفته آخر فروردین (اینفوگرافیک)

بورس
بهابین

شاخص کل در هفته‌ای که گذشت توانست بازدهی کمتر از دو درصدی را کسب کند. کارشناسان بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز معاملات هفته آینده‌ بورس را پیش‌بینی کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل هفته گذشته روی عدد دو میلیون و 137 هزار واحدی قرار گرفت و در پایان این هفته به رقم دو میلیون و 179 هزار واحدی رسید و توانست بازدهی 1.9 درصدی را ثبت کند.

از سوی دیگر، شاخص هم‌وزن بازار سرمایه نیز با رسیدن به محدوده 692 هزار واحدی رشد 6.3 درصدی را تجربه کرد و پس از بازدهی فرابورس نیز در معاملات این هفته به رقم 5.8 درصد رسید.

از ابتدای سال گذشته تا به امروز، بیشترین و بهترین ارزش معاملات خرد مربوط به این هفته بوده است. تنها در چهار روز معاملاتی این هفته ارزش معاملات خرد به حدود 60 هزار میلیارد تومان رسید که عدد بسیار بزرگ و مهمی برای بازار است.

کارشناسان عقیده دارند که این هفته معاملات متعادل رو به خواهد بود و احتمالا در پایان هفته نیز شاهد بازدهی مثبت شاخص کل باشیم.

شهیر محمدنیا، کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش‌بینی روند بورس به تجارت‌نیوز گفت: به لحاظ بنیادی هنوز مولفه‌های که عامل صعود بازار هستند؛ همانند افزایش نرخ تسعیر صادراتی‌ها به ارز نیمایی و افزایش دلار آزاد تعیین نرخ خوراک پتروشیمیها با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و افزایش نرخ یوتیلیتی‌ها از ۸۰ به ۱۰۰ و  همچنین عقب ماندگی بازار در دو سال گذشته هنوز پا برجاست.

وی ادامه داد: از نقطه نظر بودجه نیز کاهش دو درصدی مالیات اشخاص حقیقی در فعالیت‌های تولیدی، مالیات صفر از محل منابع حاصل از تقسیم سود شرکت‌ها برای تشویق به افزایش سرمایه‌گذاری و همچنین معافیت مالیات ارزش افزوده کالاهایی که در شکل گواهی سپرده کالایی معامله می‌شوند و همچنین نرخ معقول خوراک یوتیلیتی ها، پتروشیمی‌ها، صنایع فولاد و…

محمدنیا گفت: از نظر تکنیکالی شاخص کل از محدوده مقاومتی تاریخی خود عبور کرده و در حال حاضر در حال استراحت و اصلاح قیمتی است. ولی گام حرکتی صعودی است و تمام پارامترهای تکنیکالی و اندیکاتور گواه بر صعودی بودن بازار دارند.

وی توضیح داد: حجم معاملات بالاست و ارزش معاملات خرد سهام همچنان بالای میانگین کوتاه مدت خودش قرار دارد و همچنان شاهد ورود پول های تازه نفس به بازار هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: از نظر بنده رنج‌های منفی دور روز اخیر بیشتر توسط نوسانگیران یک روزه و یا چند روزه انجام شده و بدنه بازار همچنان در حال سهامداری و خرید سهام است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود برآیند بازار هفته آینده صعودی باشد.

حسین مریدسادات، کارشناس بازارهای مالی درخصوص بورس هفته آینده گفت: در هفته گذشته شاهد حضور فعال‌تر فروشندگان در سايد فروش در سهم‌هاى بزرگ بوديم و اين نشان قدرت فروشنده در تابلوى معاملات است.قطعا بازار يك نفس در مدار صعود، اتفاقات ناگوار سال ١٣٩٩ را به‌وجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: اما سهم‌هاى كوچك بازار در هفته گذشته كماكان به صعود خود ادامه دادند و اين نشان مى‌دهد كه سهم‌هاى بازيگر محور كماكان قدرت خريدار دارند.

مریدسادات تاکید کرد: بهترين گزينه براى اين روزهاى بازار اين است كه اجازه بدهيم ب با دست به دست شدن بازار،حمايت معتبر بازار تثبيت بدهد.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: شكست سقف تاريخى شاخص كل و تثبيت روى اين محدوده،مهمترين ماموريت بازار در هفته پيش رو خواهد بود، و اين مهم با متوسط ارزش معاملات هفتگى بالاى ١٣٠٠٠ ميليارد دور از ذهن نخواهد بود. براى هفته جارى بازارى متعادل و رو به بالا با محوريت صعود در تك سهم‌ها را پيش‌بينى مى‌كنم.

بهمن فلاح، کارشناس بازار سرمایه نیز در پیش‌بینی بازار گفت: با توجه به شروع فصل مجامع و تقسیم سود بالا پتروشیمی‌ها و احتمالا ارسال گزارش‌های خوب ۱۲ ماهه بازار از آنها این هفته استقبال کند.