قیمت جدید خودروهای داخلی/ کدام خودروها گران شد؟

خودرو
بهابین

شورای رقابت قیمت کارخانه خودروها را تغییر داده و آنگونه که معاون وزیر صمت خبر داده است امروز قیمت‌های جدید اعلام می‌شود. اما هنوز قیمت‌های جدید خودروهای داخلی اعلام نشد، بازار به این خبر واکنش نشان داده و قیمت خودروها از 10 تا 40 میلیون تومان گرانتر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، از چندی قبل زمزمه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها خبرساز شد. خبری که در ابتدا تکذیب و سپس تایید شد. قرار بود دیروز قیمت‌های جدید اعلام شود که نشد و حالا سخنگوی وزارت صمت وعده داده که جزئیات قیمت جدید خودروها امروز اعلام می‌شود.

امید قالیباف گفته یا این کار را شورای رقابت انجام می‌دهد یا وزارت صنعت، نامه شورای رقابت را اطلاع‌رسانی می‌کند. با این حساب آیا باید منتظر افزایش قیمت خودرو بود؟

هنوز ماجرای افزایش قیمت خودرو و میزان این افزایش در حال تایید و تکذیب است. شورای رقابت یکبار افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودرو را تایید می‌کند و دوباره آن را تکذیب می‌کند.

قبل از این اعلام شده بود که قیمت خودروهای داخلی غیرمونتاژی بین 30 تا 70 درصد افزایش پیدا می‌کند و سخنگوی شورای رقابت هم آن را تایید کرده بود. اما روز گذشته مدیر روابط عمومی شورای رقابت افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودرو را تکذیب کرد و گفت چنین افزایشی واقعیت ندارد. از همان ابتدا شورای رقابت این مساله را تکذیب کرد و چنین اعدادی مورد قبول شورا نیست. او گفته قیمت‌ها باید از طریق سازمان حمایت اعلام شود و ممکن است حتی قیمت برخی از خودروها کاهش پیدا کند و برخی دیگر هم افزایش داشته باشد اما افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودرو واقعی نیست و شورای رقابت چنین افزایشی را قبول نمی‌کند.

تجربه افزایش قیمت خودرو در دفعات گذشته هم نشان می‌دهد که قیمت خودروها کمتر از 20 درصد افزایش داشته و اگر 30 تا 70 درصد به قیمت خودرو اضافه شود، باید منتظر جهش قیمتی شدید در بازار خودرو بود. آن هم در شرایطی که تعداد تولیدات کارخانه‌ای محدود است و به نظر می‌رسد کل تولید امسال خودروسازان، در سال گذشته پیش فروش شده و متقاضیان جدید راهی جز انتظار یکساله یا خرید خودرو از بازار آزاد ندارند.

خبر افزایش قیمت خودرو، بازار را دچار رکود کرده است و خرید و فروش چندانی در بازار نیست. مساله‌ای که در اولین روزهای بعد از تعطیلات چندان دور از انتظار نبود. اما اتفاق عجیبی که در بازار رخ داده، افزایش قیمت خودرو است.

برخلاف سال‌های گذشته که بازار از نیمه‌های فروردین شروع به کار می‌کرد، قیمت خودرو از ابتدای فروردین‌ماه در سال جدید با نوساناتی همراه شد و افزایش یافت.

روز گذشته قیمت بسیاری از خودروهای داخلی و وارداتی افزایش قیمت جدیدی را تجربه کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، پژو ۲۰۷ روز گذشته 13 میلیون تومان گرانتر شد. دنا پلاس 16 میلیون تومان و پژو پارس سال، ظرف یک روز 10 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم یک روزه 11 میلیون تومان گران شد.

این افزایش قیمت به بازار خودروهای مونتاژی و وارداتی هم رسید. لاماری و دیگنیتی ظرف یک روز 40 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند  کیا اپتیما هیبریدی و ام وی ام X22 pro نیز گرانتر از روز قبل شدند.

این مساله نشان می‌دهد که بازار خودرو آماده افزایش قیمت است و بر خلاف وعده مسئولان که می‌گویند قیمت برخی خودروها ممکن است، ارزانتر شود، خودرو مسیر دیگری را طی کرده است.

برخی از کارشناسان می‌گویند در صورت افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، این افزایش با شدت بیشتری خود را در بازار آزاد نشان می‌دهد اما ممکن است این افزایش قیمت‌ها، باعث شود که خریداران مصرفی از بازار حذف شوند و خریداران واقعی نتوانند توان خرید خودرو را داشته باشند و چنین مساله‌ای به رکود بیشتر در این بازار دامن می‌زند. فعلا باید منتظر لیست جدید قیمت خودروهای کارخانه‌ای بود تا مشخص شود میزان این افزایش چقدر است.