بررسی هیوندای سانتافه 2016 تا 2018/ کره‌ای پرطرفدار با نقدشوندگی بالا

خودرو
بهابین

هیوندای سانتافه، خودرویی است که در ابتدا با نام یکی از شهرهای آمریکا در بازار جهانی مشهور شد و بعدها به دلیل ظاهری به‌روز و جذاب، فروش بالای آن ادامه یافت. فروش این خودرو به‌قدری بالاست که در بازار داخلی از سانتافه به عنوان «پول نقد» یاد می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، خودروی هیوندای سانتافه برای اولین بار در سال 2001 در بازار جهانی معرفی شد و به دلیل اینکه هم‌نام با یکی از شهرهای ایالت نیومکزیکو در آمریکای شمالی بود، بسیار شهرت یافت. البته از دیگر دلایل فروش بالای آن می‌توان به طراحی ظاهر جذاب و به‌روز هر نسل از این کراس‌اوور کره‌ای نسبت به سال تولید خودش اشاره کرد.

طراحی ظاهری این خودرو از سال 2014 تا 2018 تقریبا ثابت بوده و کمپانی هیوندای هر سال تغییرات جزئی در بخش جلوپنجره، مه‌شکن‌ها و چراغ‌های این خودرو اعمال کرد.

هیوندای سانتافه 2016 تا 2018 از یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم 2.4 لیتر و تکنولوژی GDI بهره می‌برد که از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، قدرت تولیدی پیشرانه را به محورها منتقل می‌کند.

این خودرو در دو نسخه تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل با قابلیت قفل الکترونیکی در بازار داخل کشور موجود است.

یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف‌ این کراس‌اوور کره‌ای، پیشرانه نه‌چندان قدرتمند آن است. چراکه  قدرت 188 اسبی از عهده کابین 1650 کیلویی برنمی‌آید و شتاب صفر تا 100 آن بیش از 10 ثانیه طول می‌کشد.

شرکت هیوندای از همان ابتدای معرفی این خودرو، مانورهای تبلیغاتی زیادی روی ظاهر آن داد و در نتیجه انتظارات از هیوندای سانتافه در بخش طراحی بالا رفت.

در بخش جلوی خودرو، چراغ‌هایی با ابعاد متوسط مشاهده می‌شود که هماهنگی بسیاری با سایر اجزای بدنه دارد. یک جلوپنجره کرومی‌رنگ نیز در قسمت وسط به چشم می‌خورد که اندازه چندان بزرگی ندارد. چراغ‌های مه‌شکنی که در پایین سپر و توسط یک نوار کرومی دیگر احاطه شده و دی‌لایت طراحی‌شده در بالای آن‌ها، جذابیت جلوی خودرو را دوچندان کرده است.

بخش جانبی این کراس‌اوور یکی از زیباترین طرح‌ها را در بین خودروهای رقیب دارد. خطوطی که از بالا و پایین درب‌ها عبور کرده با دستگیره و نوار دور پنجره‌ها که به رنگ کروم درآمده، طرح جالبی به خودرو می‌دهد.

رینگ‌هایی که برای خودرو در نظر گرفته شده، از نوع آلومینیومی 19 اینچ است که به رنگ خاکستری درآمده است. البته به گفته مصرف‌کنندگان این رینگ‌ها از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیست و پس از مدتی رنگ خود را از دست می‌دهد.

قسمت عقب این کراس‌اوور جذاب کره‌ای هماهنگی خود را با دیگر بخش‌ها حفظ کرده و چراغ‌ها، ابعاد مناسبی نسبت به چراغ‌های جلو دارد. یک اسپویلر یا باله کوچک نیز در بالای شیشه عقب قرار گرفته که چراغ ترمز روی آن کار شده که موجب می‌شود خودرو ظاهری اسپرت به خود بگیرد.

لیپ طوسی‌رنگ در پایین سپر کار شده که یک اگزوز دولول در سمت راست آن دیده می‌شود. البته شاید اگر کمپانی هیوندای از دو اگزوز دولول کرومی رنگ برای خودرو استفاده می‌کرد، هماهنگی و زیبایی خودرو دوچندان می‌شد.

تریم داخلی هیوندای سانتافه 2016 تا 2018 از رنگ‌های متنوعی برخوردار است. مثلا مشکی ساده، مشکی- کرم، مشکی- قهوه‌ای و مشکی با طرح چوب از انواع تریم‌های قابل سفارشی بود که روی این خودرو قابل سفارش بود. اما در بازار داخل کشور، اغلب سانتافه‌ها با تریم مشکی ساده به چشم می‌خورد.

اولین چیزی که در کابین این خودرو جلب توجه می‌کند، کانال‌های تهویه نسبتا بزرگ وسط داشبورد بوده که دور نمایشگر 8 اینچی قرار گرفته و ظاهری عضلانی و اسپرت به داشبورد خودرو داده است.

غربیلک فرمان اندازه مناسبی داشته که نسبت به سال ساخت خودرو از طرح زیبایی برخوردار بوده و دوعدد شیفتر دنده پشت آن قرار گرفته است. پشت آمپر این کراس‌اوور جذاب به حالت آنالوگ بوده و خوشبختانه دیجیتالی نیست.

ردیف دوم این خودرو از امکاناتی همچون دریچه تهویه مطبوع روی ستون‌ها و خروجی فندکی برخوردار است. همچنین صندلی‌های این ردیف علاوه‌بر قابلیت تنظیم دستی، مانند ردیف جلو از گرم‌کن صندلی نیز برخوردار است. فضای پا و سر برای سرنشینان عقب بسیار جادار و مناسب بوده و افراد قد بلند از بابت فضای کابین، اذیت نخواهند شد.

هیوندای سانتافه از طریق دو شرکت آسان موتور و کرمان موتور وارد بازار کشور شده است. خودرویی که توسط آسان موتور وارد شده، نسخه فول این خودرو بوده و آپشن‌های بیش‌تری نسبت به سانتافه‌های وارداتی کرمان موتور دارد.

سانتافه‌های کرمان موتور دارای آپشن‌هایی همچون کروزکنترل، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل حرکت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، سنسور جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، ترمز کمکی، دی‌لایت و اتولایت، نور بالا و تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ چرخشی، چراغ‌شور، فرمان برقی حساس به سرعت، ورود و استارت بدون کلید و کول‌باکس است.

اما نسخه‌های فول، علاوه‌بر این از امکاناتی نظیر کروزکنترل تطبیقی، اتوپارک، رادار نقطه کور، رادار تغییرلاین، رادار تصادف جلو، رادار تصادف عقب، ترمزپارک برقی، ترمز اضطراری، اتوهلد، پدال شیفتر، گرم‌کن فرمان، دوربین 360 درجه، ایربگ‌های پرده‌ای، زانویی راننده و جانبی جلو، گرم‌کن تمامی صندلی‌ها و سردکن جلو، صندوق پران هوشمند برقی، سقف پاناروما و سانروف نیز برخوردار است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در هیوندای سانتافه‌های 2016 تا 2018، با غولی آپشنال طرف هستیم که امکانات آن با شمارش، تمامی ندارد.

در فروردین ماه 1402 نسخه صفر کیلومتر آپشنال وارداتی با مدل 2018 این خودرو به قیمت حدودی 6 میلیارد و 115 میلیون تومان در بازار داخل کشور درحال معامله است.

اما نسخه صفرکیلومتر 2017 شرکتی که کم آپشن‌تر است، با قیمت حدودی 5 میلیارد و 400 میلیون تومان معامله می‌شود.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.