تحلیل تکنیکال شپنا 1 فروردین 1402 / سقف تاریخی در دسترس سهامداران

بورس
بهابین

سهام شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» در بورس تهران معامله می‌شود. این سهم در جریان ریزش سال 99، حدود 75 درصد ریزش را تجربه کرد اما پس از آن با قرارگیری در یک روند صعودی منطقی از دی ماه 99 تا به امروز بیش از 250 درصد رشد را تجربه کرده است. با اینحال هنوز به سقف تاریخی خود در سال 99 دست نیافته است. با نگاهی به تحلیل تکنیکال شپنا با توجه به رفتار قیمت، اهداف بالاتر در دسترس این نماد قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت پالایش نفت اصفهان در دی ماه سال 77 به‌عنوان شرکت فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاسیس شد. سهام این شرکت در 1381/4/9 با قیمت 589 تومان برای اولین بار در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد.

گفتنی است، شپنا با ارزش بازاری 186 هزار و 594 میلیارد تومان در گروه «فرآورده‌های نفتی، كک و سوخت هسته‌ای» معامله می‌شود.

فعالیت اصلی این شرکت شامل انجام عملیات پالایش و فرآوری نفت خام و سایر هیدروکربورها، ساختن فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و سایر مشتقات و فرآورده‌های جنبی است.

بر اساس این گزارش، شركت آوای پرديس سلامت با در اختیار گرفتن 15 درصد از سهام شرکت پالایش نفت اصفهان بزرگترین سهامدار عمده این شرکت به حساب می‌آید.

همچنین شركت توسعه سرمايه رفاه و شركت گروه پتروشيمي تابان فردا با تصاحب به ترتیب 11.3 و 6.36 درصد از سهام این شرکت دیگر سهامداران شپنا تلقی می‌شوند.

همچنین 43 درصد از سهام این شرکت پالایشی نیز در اختیار سهامداران خرد یا به اصطلاح شناور است.

شرکت پالایش نفت اصفهان، در روزهای ریزش بازار سرمایه در سال 99، از مردادماه تا پایان دی آن سال، 76 درصد ریزش را تجربه کرد تا از این حیث در صدر نماد‌هایی با بیشترین ضرر به سهامداران قرار گیرد.

پس از این ریزش اما «شپنا» با قرارگیری در یک کانال صعودی از بهمن سال 99 تا آخرین روز معاملاتی سال 1401، بیش از 250 درصد رشد را تجربه کرده، اما هنوز به سقف تابستان سال 99 نرسیده است.

نگاهی به نمودار قیمتی شپنا نشان از آن دارد که روند صعودی با مومنتوم صعودی دنبال می‌شود. این موضوع به آن معناست که شیب موج صعود قبلی در حدود 50 درجه و شیب آخرین موج جنبشی نماد، 76 درجه است. به همین واسطه می‌توان انتظار داشت که سهم تا تراز 1.6 فیبوناچی اکستنشن رسم شده روی موج ماژور صعودی قبلی پیش رود. ( قیمت 905 تومان)

پس از این محدوده این نماد سقف تاریخی خود را که محدوده قیمتی 990 تومان است به‌عنوان مقاومت پیش رو دارد. تلاقی این مقاومت استاتیتک با مقاومت داینامیک خط هشدار چنگال مدیفای شیف رسم شده تارگت دوم سهم خواهد بود.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.