نرخ خرید تضمینی گندم مشخص نشد/ کشاورزان همچنان در بلاتکلیفی

بورس
بهابین

به‌رغم گذشت بیش از 15 روز از سال جدید، اما هنوز نرخ خرید تضمینی گندم مشخص نشده است؛ اما کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهاد تعیین قیمت 17 هزار تومان را برای گندم داده است. این در حالی است که اغلب گندم‌کاران تعیین قیمت گندم زیر 20 هزار تومان را به زیان خود می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود گذشت 15 روز از سال جدید، هنوز نرخ خرید تضمینی گندم تعیین نشده است. قرار بود جلسه شورای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم 22 اسفندماه سال قبل، برگزار شود، اما به‌دلیل حضور رئیس جمهوری بلاروس در ایران و غیبت وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس این شورا، این جلسه لغو و به زمان دیگری موکول شد.

با وجود فرصت یک هفته‌ای تا اتمام سال 1401، این جلسه تشکیل نشد، در حالی که آغاز برداشت گندم در استان‌های جنوبی از اسفندماه سال گذشته آغاز شده بود. حال با گذشت بیش از دو هفته از سال جدید، همچنان گندمکاران در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

اخیراً ذبیح‌ا… اعظمی ساردوئی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، از برگزاری نشست فوق‌العاده کمیسیون متبوع خود پیرامون تعیین نرخ خرید تضمینی گندم خبر داد و گفت: کمیسیون کشاورزی با ارزیابی قیمت جهانی گندم، سود متعارف کشاورزان و هزینه‌های تولید قیمت ۱۷ هزار تومان را به عنوان نرخ خرید تضمینی گندم پیشنهاد کرده است.

پیش از تعیین نرخ قیمت گندم، نیز گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تعیین قیمت گندم بین 16 هزار تا 17 هزار تومان انجام شده بود، اما این موضوع مورد انتقاد شدید گندمکاران قرار گرفت.

بسیاری از کشاورزان عنوان می‌کنند قیمت گندم باید برای سال جاری، بالای 20 هزار تومان تعیین شود، در غیر این صورت پاسخگوی هزینه‌های تولید نخواهد بود. حتی برخی کشاورزان عنوان می‌کنند قیمت گندم با هزینه حمل‌ونقل، کارگر، ادوات کشاورزی به 30 هزار تومان باید برسد.

بسیاری از گندمکاران عنوان کرده‌اند در صورت تعیین نرخ پایین گندم، حاضر نیستند محصول خود را به دولت بفروشند.

پیش از این علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران،درباره اعتراض گندمکاران به قیمت خرید تضمینی گندم به تجارت‌نیوز گفته بود: در این رابطه نمی‌توان بر اساس احساسات و بدون در نظر گرفتن مسائل کارشناسی اقدام کرد. قانون‌گذار برای قیمت خرید تضمینی گندم قانون تعریف کرده است و بر اساس آن چهار فاکتور (هزینه‌های تولید به علاوه سود متعارف برای کشاورز، نرخ تورم، نرخ بازار جهانی و نرخ مبادله درون و بیرون بخش کشاورزی) قیمت گندم را مشخص می‌کند.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه امنیت غذایی کشور با تولید گندم و نان گره خورده به‌نظر می‌رسد دولت قبل از تعیین نرخ خرید تضمینی قیمت گندم باید نظر کشاورزان را در این زمینه به‌طور جد مدنظر قرار دهد در غیر این صورت بسیاری از کشاورزان برای سال‌های آینده انگیزه‌ای برای کشت نخواهند داشت و یا به فکر فروش گندم خود در بازار آزاد خواهند افتاد.

برای مطالعه بیشتر مطلب بلاروس مانع تعیین قیمت خرید تضمینی گندم! را در تجارت‌نیوز بخوانید.