سقوط چند شاخص معتبر بورس ایالات متحده / تأثیر سیاست‌های فدرال‌رزرو بر بازارهای مالی

بورس
بهابین

طی یک روند کاهشی در بازار بورس ایالات متحده در روز دوشنبه شاخص‌های داوجونز ۱.۴ درصد، اس‌اندپی ۱.۷۹ درصد و نزدک ۱.۹۳ درصد افت کردند. عده‌ای از کارشناسان بازارهای مالی دلیل این سقوط ناگهانی را ترس از سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو عنوان می‌کنند. سرمایه‌گذاران تصور می‌کردند رالی بازار نزولی که شاخص‌های اصلی را تا ۲۰ درصد از پایین‌ترین سطح ماه اکتبر بالاتر برده بود بالاخره به پایان رسیده است. با این حال بازار سرمایه روز دوشنبه سقوط کرد. شاخص داوجونز که فهرستی از سهام ۳۰ شرکت برترِ فعال در بورس نیویورک و نیز بورس نزدک را در بر می‌گیرد ۵۰۰ واحد افت کرد که بیشتر آن مربوط به شرکت‌های حوزه مالی و فناوری اطلاعات است.

سهام تسلا نیز به دلیل گزارش‌های مربوط به کاهش تولید در کارخانه شانگهای حدود ۶.۴ درصد کاهش یافت. سهام شرکت‌هایی مانند آمازون و نتفلیکس نیز به ترتیب ۳.۳ و ۲.۴ درصد کاهش یافت.

پس از سخنرانی هفته گذشته جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو، بازارها تا حد زیادی انتظار دارند که بانک مرکزی افزایش ۰.۵درصدی نرخ بهره را تصویب کند.

فدرال‌رزرو تصمیم دارد در ۱۴ دسامبر تغییرات نرخ بهره را اعلام کند. اقتصاددانان گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کنند در ماه آینده نیم واحد و سال آینده سه‌چهارم واحد افزایش یابد.

با این حال مایکل ویلسون، تحلیل‌گر بازارهای مالی با بیان اینکه یک نکته مثبت را نمی‌توان نادیده گرفت، توضیح داد: «میانگین سهام «احتمالاً» به پایین‌ترین حد خود در سال آینده نخواهد رسید.»

ویلسون همچنین در خصوص عملکرد ضعیف مورد انتظار فناوری در سال آینده می‌گوید: «شرکت‌های حوزه فناوری که در آخرین وضعیت گاوی بازار، خودی نشان داده بودند در آینده ضعیف‌تر ظاهر می‌شوند. (در ادبیات بازارهای مالی، بازار گاوی اصطلاحی است که به بازارهای در حال رشد اطلاق می‌شود.)