پاسخ وزارت صمت به وجود رانت در واردات خودرو

خودرو
بهابین

10 اسفند 1401 بود که تجارت‌نیوز در رابطه با پیش‌فروش خودروهای وارداتی و جریان بلوکه‌سازی 500 میلیون تومان برای شرکت در طرح پیش‌فروش منتشر کرد. وزارت صمت در جوابیه‌ای به ابهامات موجود در این طرح پاسخ داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، 10 اسفند 1401 بود که تجارت‌نیوز در رابطه با پیش‌فروش خودروهای وارداتی و جریان بلوکه‌سازی 500 میلیون تومان برای شرکت در طرح پیش‌فروش منتشر کرد. وزارت صمت در جوابیه‌ای به ابهامات مطرح‌شده در این گزارش پاسخ داده است.

در این جوابیه آمده است: «با عنایت به درج مطلبی با عنوان” سود 25 هزار میلیارد تومانی وزارت صمت از هیچ!/ پیش‌فروش خودروهای وارداتی چه زمانی تمام می‌شود؟“در مورخ 10/12/1401 در آن پایگاه خبری، مقتضی است وفق قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها نسبت به انتشار توضیحات ارسالی از سوی مرکز  ارتباطات  وزارت صنعت،معدن و تجارت در اسرع وقت اقدام لازم صورت پذیرد.».

«در پی انتشار مطلبی با عنوان «سود 25 هزار میلیارد تومانی وزارت صمت از هیچ!» در سایت تجارت‌نیوز، مرکز ارتباطات وزارت صمت جوابیه‌ای را منتشر کرد.

نظر به درج گزارشی با عنوان «سود 25 هزار میلیارد تومانی وزارت صمت از هیچ!» در آن رسانه، دفتر ارتباطات وزارت صمت موارد زیر را به اطلاع می رساند:

نکته نخست اینکه در فرایند مربوط به ثبت نام متقاضان خودروی وارداتی جمعا مبلغ 17 هزار میلیارد تومان بلوکه شده و مبلغ 25 هزار میلیارد تومان اشاره‌شده در گزارش فوق صحیح نیست.

موضوع بسیار مهم دیگر اینکه متقاضیان مبلغ 500 میلیون تومان را در حساب‌های شخصی خودشان بلوکه کرده‌اند و مشخص نیست بر چه اساس به وزارت صمت اتهام انتفاع از مبلغ مذکور عنوان شده است؟

بخصوص که به کفایت در خصوص علت انسداد این مبلغ به عنوان یکی از شروط امکان ثبت‌نام به‌ویژه حذف واسطه‌گری و دلالی در فرایند واردات اشاره شده است.

وزارت صمت بلافاصله پس از انجام فرایند نوبت‌دهی طی مکاتبه با بانک‌ها موضوع رفع انسداد مبالغ متقاضیانی که فاقد شرایط و امکان ثبت‌نام بوده و یا قصد انصراف داشتند را تأکید کرده و تکالیف خود در این خصوص را انجام داده است.

در گزارش مذکور به موضوع عدم مشخص بودن سرنوشت محصولات وارداتی اشاره شده که وزارت صمت از طرق مختلف نسبت به اعلام شرکت‌های دارای مجوز واردات و برندهایی که در فرایند واردات مراحل اخذ مجوز از دستگاه‌های مربوطه را اخذ کرده و یا در حال تکمیل مراحل اخذ مجوز هستند، اشاره کرده و در هر مرحله عرضه، نوع خودرو و قیمت نهایی کشف شده از مسیرهای قانونی مورد تأیید شورای رقابت را به اطلاع متقاضان خواهد رساند.

همچنین یکی از مهم‌ترین شرایط اخذ مجوز واردات خودرو ارائه تضامین کافی در خصوص عمل به تعهدات خود نسبت به متقاضیان بوده است که وزارت صمت در این خصوص نیز از تضامین لازم و حفظ حقوق متقاضیان در فرایند واردات اطمینان یافته است.».