جدیدترین راه حل سولانا برای کاهش هزینه‌ ذخیره‌سازی

ارز دیجیتال
بهابین

بلاکچین محبوب سولانا از راه حل جدیدی رونمایی کرده است که به طور چشمگیری هزینه ذخیره سازی داده‌ها را در زنجیره کاهش می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در یک پست وبلاگی روز پنجشنبه، رهبر فناوری بنیاد سولانا، Jon Wong اعلام کرد که فناوری فشرده سازی حالت هزینه برش یک میلیون توکن غیرقابل تعویض (NFT) در شبکه را به حدود چهار SOL یا 110 دلار کاهش می‌دهد.

گفتنی است در حال حاضر تقریباً 1200 SOL معادل بیش از 24000 دلار برای ذخیره یک میلیون NFT در بلاکچین Solana نیاز است.

Jon Wong  فناوری فشرده سازی حالت را یک تلاش مهم و متقابل اکوسیستم خواند و خاطرنشان کرد که این فناوری توسط توسعه‌دهندگان آزمایشگاه‌های Solana و Metaplex با پشتیبانی Phantom، Solflare و بنیاد Solana ساخته شده است.

فشرده سازی حالت از یک ساختار داده مبتنی بر هش به نام درختان Merkle بهره می‌برد. این ساختار داده‌ای سازگار با فشرده‌سازی، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا مقدار کمی از داده‌ها را در زنجیره و به‌روزرسانی‌ها را مستقیماً در دفتر کل Solana ذخیره کنند و در ادامه هزینه ذخیره‌سازی داده‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش دهند.

وونگ اضافه کرد که برخی از پروژه‌های ساخته شده بر روی اکوسیستم سولانا در حال حاضر از فشرده‌سازی حالت برای کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کنند، از جمله این سرویس‌ها می‌توان به پیام‌رسانی مبتنی بر بلاکچین Dialect و Crossmint اشاره کرد.

در همین حال SOL ، توکن بومی سولانا در حال حاضر با قیمت حدود 20 دلار معامله می‌شود که تا حد زیادی طی روز گذشته رشد داشته است. با این حال، این رمز ارز بیش از 92 درصد در مقایسه با بالاترین قیمت ثبت شده در تاریخ خود در نوامبر 2021 کاهش ارزش داشته است.

سولانا که به عنوان یک پلتفرم کارآمد و سریع طراحی شده بود و به عنوان قاتل اتریوم معرفی می‌شد، سال سختی را در 2022 سپری کرد. با این حال، یکی از بزرگترین مشکلات این بلاکچین در سال گذشته، قرار گرفتن آن در معرض سقوط صرافی FTX بود.

طبق گزارش‌ها، شرکت‌های Bankman-Fried در ماه ژوئن نزدیک به 1.2 میلیارد دلار توکن SOL داشتند. این امر باعث شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران این رمز ارز را پس از سقوط FTX، بفروشند.

از سمتی دیگر، دو مورد از بزرگترین پروژه‌های NFT که بر روی Solana ساخته شده‌‎اند، DeGods و y00ts اواخر سال گذشته این شبکه را ترک کردند.

در آن زمان، DeGods در توییتر خود اعلام کرد که به اتریوم مهاجرت خواهد کرد. پروژه y00ts نیز اعلام کرد که در حال بررسی انتقال به Polygon است.

علاوه بر این، در ماه آوریل، یک شکایت دسته جمعی علیه آزمایشگاه سولانا در یک دادگاه فدرال کالیفرنیا مطرح شد که این شرکت و افراد درون اکوسیستم را به کسب سود غیرقانونی و تبلیغ SOL به عنوان یک security ثبت نشده متهم کرد.