آخرین اخبار سیاسی امروز 18 فروردین 1402/ تصمیم ریاض درباره پایان جنگ یمن

بورس
بهابین

آخرین و مهم‌ترین اخبار سیاسی امروز جمعه 18 فروردین را در این خبر مطالعه کنید. اخبار سیاسی امروز را با مهم‌ترین اخبار درباره حمله اسرائیل به غزه آغاز می‌کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، مهم‌ترین اخبار سیاسی امروز جمعه 18 فروردین را در اینجا بخوانید.

شبکه خبری المیادین به نقل از منابع آگاه یمنی اعلام کرد که عربستان رئیس و اعضای شورای رهبری ریاست جمهوری یمن را احضار کرده است.

این منابع همچنین گفتند که احضار این افراد در سالگرد اعلام موجودیت این شورا از ریاض صورت گرفته است.

ریاض، رئیس و اعضای شورای رهبری ریاست جمهوری یمن را در جریان شکل تفاهمات اعلام نشده خود با صنعا قرار داد.

یک منبع دیپلماتیک یمنی به اسپوتنیک اعلام کرد: شورای فرماندهی یمن و انصارالله با میانجی گری عمان به توافقی برای تمدید آتش بس به مدت ۶ ماه رسیدند.

هنوز این خبر از سوی منابع رسمی یمن از جمله المسیره ارگان رسمی این کشور مخابره نشده است.

«محمد ایرانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت با بیان اینکه روند احیای روابط ریاض و تهران با قدرت پیش می‌رود، بر وجود تمایل مشترک دو کشور برای باز کردن درهای همکاری در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

او در مصاحبه با روزنامه «القبس» کویت گفت که هنوز تاریخ افتتاح سفارتخانه‌های دو کشور مشخص نشده است، اما مقدمات در حال انجام است و تاریخ آن به زودی اعلام خواهد شد.

وزیر امورخارجه کشورمان که شامگاه چهارشنبه ۱۶ فروردین در رأس هیأتی سیاسی وارد پکن پایتخت چین شده بود، صبح پنجشنبه به وقت تهران، با همتای سعودی خود دیدار کرد.

پس از این دیدار وزرای خارجه دو کشور درباره مهمترین محورهای مورد بحث و توافق طرفین با رسانه‌ها سخن گفتند و در نهایت بیانه‌ای امضا شد که نقشه راه روابط دو کشور در آینده خواهد بود.

در بیانیه امضا شده از سوی امیرعبداللهیان و فرحان، همکاری‌های امنیتی برمبنای موافقت‌نامه سال ۱۳۸۰ و همکاری‌های اقتصاد، تجارت، سرمایه‌گذاری، فناوری، علوم، فرهنگ، ورزش و جوانان بر مبنای تفاهمی خواهد بود که سال ۱۳۷۷ بین دو کشور به امضا رسید.

گشایش نمایندگی‌ها طی زمان مورد توافق، آغاز اقدامات لازم برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در ریاض و تهران و سرکنسولگری‌ها در جده و مشهد، از سرگیری پروازها، تسهیل اعطای روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره، از مهم‌ترین بندهای بیانیه مشترک و توافق ایران و عربستان بود.

وزیر امور خارجه کشورمان و خانم کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه با استفاده از حضور همزمان هیات‌های عالی رتبه دو کشور در چین، شب گذشته در پکن با یکدیگر ملاقات و گفتگو کردند.

در این ملاقات در خصوص موضوعات مختلف روابط دوجانبه و نیز موضوعات مورد اهتمام مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو و تبادل نظر شد.

برخی موضوعات کنسولی نیز در این دیدار مطرح و تبادل نظر گردید.

وزرای خارجه دو کشور بر ضرورت رعایت احترام متقابل و تداوم گفتگوهای مشترک تاکید کردند.

یکی از ماموران امنیتی سابق روسیه مدعی است که رییس جمهور روسیه اختلال پارانویا دارد و از این‌که ردیابی شود وحشت دارد. به همین خاطر است که پوتین با قطاری که ظاهرش مثل سایر لوکوموتیو‌های روسی است به صورت مخفیانه سفر می‌کند. به گفته او این قطار طوری طراحی شده است که شبیه «یک قطار معمولی» به نظر می‌رسد.

وزارت خارجه چین اعلام کرد، مقام‌های این کشور امروز (جمعه) دو نهاد آمریکایی به نام‌های “موسسه هادسون” و “کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان” را بابت نقض اصل چین واحد تحریم کرده‌اند.

وزارت دفاع لبنان در بیانیه‌ای گفت: «تشدید تنش در جنوب کشور، تهدیدی برای ثبات است و ارتش آماده مقابله با هرگونه تجاوزی است».

در این بیانیه تاکید شده که بر خلاف ادعای رژیم موقت صهیونیستی، ارتش لبنان مشتاق همکاری با یونیفل و حفظ ثبات و آرامش در جنوب کشور است.

وزارت امور خارجه لبنان نیز اعلام کرد: «در اعتراض به تجاوزات اسرائیل به جنوب کشور، به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت خواهیم کرد».

این وزارتخانه همچنین گفت: «تجاوز اسرائیل ثبات را تهدید می‌کند، حاکمیت لبنان را نقض کرده و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت را نیز زیر پا می‌گذارد».

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: حملات اسرائیل که به بیمارستان کودکان الدره در شرق غزه آسیب رساند را محکوم می‌کنیم. یدیعوت آحارانوت افزود: شب گذشته بیش از ۴۴ فروند راکت از نوار غزه به سمت شهرک‌ها شلیک شده است.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ما ۱۰ هدف را با ۵۰ تن بمب در نوار غزه هدف قرار دادیم.

️این حملات به محل های تولید سلاح و موشک و بمب و نظایر آن و یک مرکز توسعه و تحقیقات مهم در منطقه جبالیا و تونل های نزدیک حصار مرزی نوار غزه با سرزمین های اشغالی انجام شد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند: اوضاع در حال حاضر در قدس به شدت در آستانه برگزاری نماز جمعه بحرانی و متشنج است.

گزارش‌ها حاکی است که پلیس اسرائیل ۲۳۰۰ نفر از نیروهای خود را در شهر قدس مستقر کرده و با ایجاد موانع امنیتی محورهای اصلی منتهی به بخش قدیمی قدس را بسته است.

هزاران فلسطینی امروز جمعه با وجود محدودیت‌های رژیم صهیونیستی علیه نمازگزاران برای ورود به مسجدالاقصی، نماز صبح را در این مسجد مقدس اقامه کردند.

نیروهای موقت سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) در بیانیه‌ای صبح امروز، جمعه در پی حمله اسرائیل به جنوب لبنان اعلام کرد، دو طرف اسرائیل و لبنان خواهان جنگ نیستند. این نیروها هر دو طرف را به حفظ آرامش دعوت کرد.

سخنگوی ارتش رژیم موقت صهیونیستی گفت که در ساعات گذشته به ۳ هدف در جنوب لبنان و ۱۰ هدف در نوار غزه حمله کرده‌اند.

در این بیانیه ضمن اشاره به شلیک ۴۴ راکت توسط گروه‌های مقاومت از نوار غزه به سمت فلسطین اشغالی، ادعا شده که ۲۹ فروند از این راکت‌ها را رهگیری کرده‌اند.

سخنگوی ارتش این رژیم با اعلام تقویت یگان‌های پیاده‌نظام و توپخانه‌ای در شمال و جنوب فلسطین اشغالی هم گفت: ‌«دولت لبنان مسئول هر اتفاقی در داخل خاک خود از جمله شلیک موشک است. ما اجازه نمی‌دهیم حماس از لبنان فعالیت کند».

«هاشم صفی‌الدین» رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان گفت: اقدام صهیونیست‌ها برای هدف قرار دادن مسجدالاقصی و تعدی به مقدسات ما، منطقه را به آتش خواهد کشید.

صهیونیست‌ها بدانند که مسجدالاقصی تنها نیست و صدها میلیون مسلمان آماده جانفشانی برای آن هستند.

پس از حملات موشکی پنجشنبه از غزه و خاک لبنان به اراضی اشغالی و شهرک‌های صهیونیست نشین شمال فلسطین اشغالی که در پاسخ به جنایات صهیونیست‌ها و هتک حرمت آنها به مسجد الاقصی انجام شد، آمریکا تنها حملات مقاومت را محکوم کرد و واکنشی به تجاوزات رژیم صهیونیستی نداشت.

کاخ سفید در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: کسانی که از خاک لبنان به عنوان پایگاهی برای شلیک موشک به اسرائیل استفاده می‌کنند، ملت لبنان را به خطر می‌اندازند.

در این بیانیه آمده است:‌ جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از این اتفاقات مطلع است و سفیر آمریکا به همراه مقامات بلند پایه دولت با اسرائیلی‌ها در ارتباط هستند.

کاخ سفید در ادامه بیانیه خود با چشم پوشی از تجاوزات روزافزون صهیونیست‌ها به فلسطینی‌ها و هتک حرمت اماکن مقدس اسلامی در قدس اشغالی و در رأس آنها مسجد الاقصی نیز تأکید کرد: آمریکا به امنیت اسرائیل متعهد است و حق آن برای حفاظت از خود و شهروندانش در مقابل حملات را به رسمیت می‌شناسیم.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای در این باره تأکید کرد: ما شلیک موشک از لبنان و غزه علیه اسرائیل را محکوم می‌کنیم. موضع ما روشن است و بر این مساله تأکید می‌کند که اسرائیل نگرانی‌های امنیتی مشروعی داشته و حق دفاع از خود را دارد.

پایگاه‌های مقاومت فلسطین در شرق خان یونس در نوار غزه بمباران شدند.

یک منبع نظامی رژیم اسرائیل اعلام کرد: بمباران شب گذشته نوار غزه، بزرگترین بمباران غزه از زمان نبرد سیف القدس در سال ۲۰۲۱ است.

ارتش صهیونیستی اعلام کرد که پس از برآورد اوضاع امنیتی لبنان و غزه به حملات علیه اهداف حماس ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر رسانه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت اعلام کرد: ارتش اسرائیل شروع به تقویت نیروهای زمینی در منطقه غزه و مرزهای شمالی کرده است.

خبر دیگر اینکه مقامات فرودگاهی رژیم صهیویستی از تغییر پروازهای فرودگاه بن گورین به مسیرهای دیگر خبر دادند.

سخنگوی نظامی گردانهای قدس اعلام کرد: مقاومت امروز عهد خود را با بیت المقدس تجدید می‌کند و به پاسخ خود به تجاوزات ادامه می‌دهد.

شمشیر بیت المقدس در همه عرصه‌ها باز خواهد ماند و جهاد بدون عقب نشینی ادامه دارد.

مسجد الاقصی خط قرمز است.

ارتش رژیم صهیونیستی مناطق مختلف نوار غزه را طی شب گذشته و امروز جمعه هدف حملات هوایی و توپخانه‌ای خود قرار داد و در مقابل، نیروهای مقاومت فلسطین نیز شهرک های صهیونیست نشین را موشک باران کردند.

همزمان واحد پدافندی نیروهای مقاومت فلسطین با موشک های زمین به هوای دوش پرتاب با جنگنده های رژیم صهیونیستی بر فراز غزه مقابله کردند.

درپی پاسخ موشکی از جنوب لبنان به تجاوزگری صهیونیست‌ها در مسجد الاقصی، ارتش رژیم صهیونیستی همچنین مناطقی در جنوب لبنان را هدف حملات موشکی خود قرار داد.

حدود ۳۰ فروند موشک کاتیوشا عصر روز پنجشنبه از جنوب لبنان به شهرک های صهیونیست نشین شمال فلسطین اشغالی شلیک شد. این موشک ها واکنشی به جنایات و تجاوزگری روزهای اخیر صهیونیستها علیه نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی در قدس اشغالی بود.

گروهان های قدس در کرانه باختری حالت آماده باش اعلام کردند. گردان های قدس در کرانه باختری اشغالی بامداد روز جمعه از اعلام آماده باش عمومی در میان همه رزمندگان این گروه خبر داد.

ارتش رژیم اسرائیل از ساکنان مناطق اطراف غزه خواسته است تا اطلاع ثانوی و صدور دستورات جدید، همچنان در پناهگاه‌ها باقی بمانند.

خبرنگار المیادین در غزه گزارش داد که حملات شب گذشته صهیونیست‌ها به غزه تلفات جانی به دنبال نداشته است.

بر اساس این گزارش، با وجود پرواز هواپیماها و پهپادهای رژیم صهیونیستی بر فراز غزه، طی ساعت گذشته آرامش شکننده در این منطقه حاکم بوده است.

خبرنگار المیادین گزارش داد: خسارات زیادی به اراضی کشاورزی به منطقه «القلیله» در جنوب لبنان بر اثر حملات اسرائیل وارد شده است.