واریز وجوه حاصل از فروش حق‌تقدم‌های استفاده نشده از طریق سجام

بورس
بهابین

مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس، ابلاغیه اصلاح ماده ۱۷ دستورالعمل “مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار را صادر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس این ابلاغیه، شرکت مکلف است برای آن دسته از سهامدارانی که در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت نام شده‌اند، با انجام هماهنگی لازم با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، نسبت به پرداخت وجوه و مبالغ موضوع این ماده از طریق شرکت مذکور اقدام کنند. در این صورت شرکت مکلف است ظرف مهلت مقرر وجوه و مبالغ را نزد حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز کند.

سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور ابلاغیه‌ای اعلام کرد که وجوه ناشی از فروش حق‌تقدم‌های استفاده نشده و پاره سهم‌های ناشی از افزایش سرمایه سنوات قبل را که به دلایلی پرداخت نشده، از طریق سامانه سجام به سهامداران پرداخت می‌شود.

در ابلاغیه سازمان بورس آمده است: شرکت‌های ثبت شده نزد این سازمان مکلفند برای آن دست از سهامدارانی که در سجام ثبت‌نام شده‌اند، با انجام هماهنگی لازم با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، نسبت به پرداخت وجوه و مبالغ موضوع ماده 17 دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌ها از طریق شرکت مذکور اقدام کنند.

بر اساس این ابلاغیه، شرکت‌ها مکلفند ظرف مهلت مقرر، وجوه و مبالغ را نزد حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز نمایند.

همچنین مقرر شد با توجه به فراهم آمدن امکانات پرداخت مطالبات سنواتی سهامداران و رفع موانع موجود در این زمینه، شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه هیات مدیره دائر بر اصلاحات این دستورالعمل، وجوه ناشی از فروش حق‌تقدم‌های استفاده نشده و پاره سهم‌های ناشی از افزایش سرمایه سنوات قبل را که به دلایلی از جمله عدم اعلام شماره حساب از سوی سهامداران، عدم مراجعه سهامداران و … پرداخت نشده، با هماهنگی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و با استفاده از اطلاعات مندرج در سجام به سهامداران پرداخت کنند.

به عبارت دیگر، بر اساس این ابلاغیه، از این پس ناشران باید وجوه حاصل از فروش حق‌تقدم‌های استفاده نشده را از طریق سجام واریز کنند.