رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش شد

بورس
بهابین

نماینگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود (سه‌شنبه ۹ خرداد) به وزیر پیشنهادی دولت رای اعتماد دادند و رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، گرفتن رای اعتماد از مجلس برای وزیر پیشنهادی علوم کار دشواری نبود و از روزهای گذشته هم کارشناسان اعلام می کردند که صحرایی، زیر پیشنهادی رئیسی به زودی بر صندلی وزارت می نشیند و در این مسیر دشواری چندانی پیش روی وی نیست.

جلسه رای اعتماد صحرایی هم زود آغاز شد و زود به پایان رسید. اما این وزیر پیشنهادی موافقان و مخالفانی هم داشت. مخالفان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نکاتی را در مورد اجرای سند تحول و اجرای قانون رتبه بندی معلمان مطرح کردند.

علی خضریان امروز در مخالفت با رأی اعتماد رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: می خواهید برای وزارت خانه ای تصمیم بگیرید که با رفتن یک فرد مشکلات آن قابل حل نیست با رفتن نوری و آمدن احتمالی فرد دیگر، مشکلات آن باقی می ماند.

در ادامه علی موسوی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی با بیان اینکه صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست از عدم سابقه وی در این حوزه انتقاد کرد و گفت: وزیر پیشنهادی باید توانمندی های اجرایی بالاتری داشته باشد، در سال های اخیر رتبه بندی معلمان از موضوعات مهم بوده است، نکته راهگشا و امید آفرین در برنامه های صحرایی در این خصوص وجود ندارد، برنامه پیشنهادی ایشان کلی است.

در کنار نمایندگان مخالف، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گزارشی صلاحیت، مدارک دانشگاهی و برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را برای حل چالش‌های این وزارتخانه تایید کرد.

رضا حاجی پور گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین وزارتخانه‌های کشور است و مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعه که در آن بیش از یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می‌باشد، امری بسیار حساس است.

وی یادآور شد: خوشبختانه با تمهیدات مقام معظم رهبری، لزوم اولویت بخشی به آموزش و پرورش و پرهیز از کوچک انگاری آن بر همگان تکلیف و معین شده است. به طوری که کوچکترین سهل انگاری و بی دقتی در انتخاب مدیریت آن، خسارت جبران ناپذیر برکشور خواهد داشت.

موافقان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوابق و برنامه های صحرایی دفاع کردند. الهام آزاد نماینده مردم نایین در مجلس در دفاع از رای اعتماد به رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: امروز به دفاع از وزیری سخن می گویم که به وی اعتقاد راسخ دارم و او را می شناسم.

نکته مهم درباره جلسه رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش این بود که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در این جلسه حاضر نشد. سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیسی درباره علت حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: قرار بود امروز – سه شنبه – رئیس جمهور برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس حضور پیدا کند و در پایان هم از وزیر پیشنهادی خود دفاع کند.

اما به نظر می‌رسد از نظر رئیسی وزیر پیشنهادی‌اش راه سختی برای رسیدن به وزارت در پیش نداشته و برای همین او را همراهی نکرده است.

اگرچه نمایندگان مجلس نگاه مثبتی به صحرایی داشتند و با رای اعتماد خود ، وی را روانه وزارت آموزش و پرورش کردند، اما کارشناسان این حوزه نظر چندان مساعدی درباره او ندارند. برای اطلاع از نظرات کارشناسی درباره وزیر جدید، گزارش زیر را بخوانید: