پیش بینی بورس چهارشنبه 30 فروردین 1402 / شکست مجدد سمت عرضه در بازار سهام

بورس
بهابین

جریان تقاضای موجود در این روز‌های بازار اجازه‌ اصلاح به بازار سرمایه را نمی‌دهد. علی رغم افزایش عرضه‌ها در انتهای بازه معاملاتی سه شنبه، بورس تهران همچنان با گام‌های مثبت متوالی به سوی اهداف بالاتر پیش می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سرمایه در چهارمین روز هفته روند مثبت نسبتا قوی را تجربه کرد و توانست بیش از 30 هزار واحد رشد کند تا موفق به فتح کانال یک میلیون و 300 هزار واحد شود.

در پایان معاملات سه شنبه بیست‌ و نهم فروردین ماه شاخص کل بورس پس از رشد 36 هزار و 147 واحدی در ارتفاع دو میلیون و 325 هزار واحد قرار گرفت.

شاخص هم وزن هم با رشد 16 هزار و 4 واحدی در ارتفاع 756 هزار و 664 واحد ایستاد. روز سه شنبه بازار سهام روز بسیار پرحجمی را گذراند که این امر ناشی از عرضه صف‌های خرید در گروه خودرویی بود.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات سه شنبه را 29 میلیارد و 30 میلیون و ارزش معاملات را 17 هزار و 508 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در بورس سه شنبه، خبر از ورود هزار و 319 میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد.

در دقایق پایانی معاملات امروز تالار شیشه‌ای شاهد آن بودیم که عرضه‌ها با شیب تندتری دنبال شد. تداوم ورود پول افراد حقیقی به بازار سرمایه اما مطلقا اجازه منفی شدن بازار را نداد. نکته‌ی مهمی که نباید از آن غافل شد، تداوم روند خروج سرمایه حقیقی‌ها از صندوق‌های درآمد ثابت است.

در جریان دادوستد‌های بازار سرمایه برای چهارمین روز متوالی افراد حقیقی سرمایه خود را از صندوق‌های درآمد ثابت خارج و به بازار سهام تزریق کردند.

از سوی دیگر سهامداران با تغییر شرایط و رشد نزدیک به دو برابری نرخ اسکناس آمریکایی طی بازه‌ای کوتاه در ماه‌های پایانی سال گذشته، حاضر به فروش سهام خود نیستند. نزدیک شدن به فصل مجامع نیز از دیگر عواملی است که موجب سنگینی طرف تقاضا در ترازوی معاملات شده است.

بورس تهران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌رود که تا اینجای کار، تالار شیشه‌ای بازدهی 6.68 درصدی را نصیب اهالی خود کرده است.

دریای نماد‌هایی که در روز‌های اخیر حقوقی‌ها اقدام به عرضه صف در آن می‌کنند نکته‌ای نگران‌کننده برای معامله‌گر‌ان بورس تهران است. این اتفاق در کنار بررسی صورت گرفته روی صندوق‌های درآمد ثابت، چنین تعبیر می‌شود که تمایل بازار به شروع اصلاح است اما پول‌های خرد موجود در بازار و همچنین پول‌های خارج شده از صندوق‌های درآمد ثابت اجازه شروع این اصلاح را نمی‌دهند.

در ارتباط با پیش بینی بورس در روز پایانی هفته، انتظار کارشناسان، تعادل و ادامه مثبت‌های بازار اما با سرعت کمتری نسبت به میانگین چهار روز معاملاتی پیشین است.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.