تتر؛ برنده جنگ استیبل‌کوین‌های بازار ارز دیجیتال

ارز دیجیتال
بهابین

ارزش بازاری تتر نشان می‌دهد که این استیبل‌کوین برنده جنگ میان استیبل‌کوین‌های مختلف در بازار ارزهای دیجیتال شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آمارها نشان می‌دهد که تتر (Tether)، با وجود مشکلات ورشکستگی چندین بانک در آمریکا و مشکلات حقوقی برخی استیبل‌کوین‌های بازار، تبدیل به پرچمدار استیبل‌کوین‌ها در دنیای ارز دیجیتال شده است.

در تاریخ 17 آپریل 2023، تتر استیبل‌کوین با پشتوانه دلاری بازار ارز دیجیتال، به ارزش بازاری 81 میلیارد دلار نزدیک شده است.

تتر در حال حاضر ارزش بازاری معادل 80 میلیارد و 960 میلیون دلار دارد. این رقم تنها 1.5 درصد کمتر از رکود تاریخی 82.29 میلیارد دلاری آن در سال گذشته است. ارزش بازاری این استییبل‌کوین از سال گذشته تا کنون، بیش از 20 درصد رشد داشته است.

افزایش ارزش بازاری تتر باعث تضعیف ارزش بازاری دیگر استیبل‌کوین‌های بازار مانند دلار بایننس و USD کوین شده است.

دلیل این مسئله، باور معامله‌گران بازار ارز دیجیتال مبنی بر تحت تاثیر قرار نگرفتن تتر از بحران بانکداری در ایالات متحده آمریکا است. برای مثال، ارزش بازاری USD کوین از سال گذشته تا کنون بیش از 25 درصد افت کرده است و در حال حاضر به 31 میلیارد دلار و 680 میلیون دلار رسیده است. دلیل اصلی این کاهش، ارتباط این استیبل‌کوین با بانک ورشکسته سیلیکون‌ولی بوده است.

ارزش بازاری دلار بایننس (BUSD) بیش از 60 درصد در سال جاری میلادی افت کرده است و به 6.68 میلیارد دلار رسیده است که پایین‌ترین مقدار آن از آپریل سال 2021 بوده است.

دلار بایننس به دلیل حکم اداره خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) به شرکت پکسوس مبنی بر قطع مینت این استیبل‌کوین، افت ارزش بازاری را تجربه کرده است.

در حال حاضر و بر اساس داده‌های Glassnode، تتر برای اولین بار از ماه می 2021، به دامیننس بالای 65 درصدی در میان استیبل‌کوین‌های بازار رسیده است.

همچنین، در 16 آپریل سال جاری، کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان ایالات متحده نسخه ابتدایی لایحه استیبل‌کوین را منتشر کرده است. بر اساس این لایحه، شرکت‌های غیرآمریکایی مانند تتر که به مشتریان آمریکایی خدمات ارائه می‌کنند، باید به صورت رسمی به ثبت برسند. در این لایحه، درباره نهاد تنظیم کننده و ناظر بر استیبل‌کوین‌ها توضیحی داده نشده است. 

با وجود رشد ارزش بازاری تتر در سال 2023، میزان عرضه آن در میان صرافی‌ها روند نزولی داشته است. بر اساس داده‌های تاریخ 16 آپریل، میزان ذخایر صرافی‌ها برابر با 12.94 میلیارد تتر است که نسبت به میزان 17.89 میلیارد تتر در ابتدای سال جاری، کاهش داشته است.

می‌توان گفت که عرضه این استیبل‌کوین از ابتدای سال تا کنون حدود 42 درصد کاهش داشته است.