قیمت مرغ؛ 30 هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب/ تولید مرغ زیان‌ده شد

بورس
بهابین

قیمت مرغ در یک رکوردشکنی در برخی از مرغ‌فروشی‌های لوکس به کیلویی 100 هزار تومان رسید و در سطح بازار با نرخ کیلویی 85 هزار تا 90 هزار تومان در حال فروش است. در حالی قیمت مرغ حدود 30 هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب در حال فروش است که تولیدکنندگان عنوان می‌کنند بیش از شش ماه است که مرغ را کیلویی 15 هزار تومان با زیان به بازار عرضه می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، باز هم قیمت‌ها در حال رکوردشکنی هستند؛ پس از رکوردشکنی‌های قیمت گوشت قرمز در زمستان سال گذشته، حال نوبت به پرواز قیمت مرغ رسید. گوشت مرغ به عنوان اصلی‌ترین منبع پروتئینی سبد غذایی مردم، در ماه‌های پایانی سال قبل به نسبت سایر موادغذایی کمترین نوسان را تجربه کرد؛ حتی در مقطعی قیمت مرغ به پایین‌تر از نرخ مصوب رسید.

اما با شروع سال جدید و با همزمانی ایام نوروز و ماه رمضان، بازار به نسبت آرام مرغ، طوفانی شد و قیمت مرغ با یک پرش عجیب به کیلویی 80 هزار تومان بعد از مدت کوتاهی به کانال 90 هزار تومانی رسید و تسنیم گزارش داد که قیمت مرغ در برخی از مرغ‌فروشی‌های لوکس حتی به کیلویی 100 هزار تومان رسیده است.

این در حالی است که مسعود امراللهی، مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، تاکید کرده که قیمت نرخ مصوب مرغ  (کیلویی 63 هزار تومان) تغییری نکرده است، اما بررسی بازار نشان گویای اتفاق دیگری است. مرغ تنها در میادین میوه و تره‌بار شهرداری با نرخ مصوب در حال فروش است.

مسئولان به جای بررسی قیمت کف بازار، قیمت میادین میوه و تره‌بار شهرداری را ملاک گفته‌های خود عنوان می‌کنند و زیر بار افزایش قیمت در سطح بازار نیز نمی‌روند، این در حالی است که اختلاف قیمت در میادین تا سطح بازار بسیار زیاد است و نیاز درصدی کمی از مردم از طریق میادین میوه و تره‌بار تامین می‌شود؛ چراکه درصد قابل توجهی از مردم دسترسی مناسبی به این میادین ندارند.

در حالی مجوز افزایش فروش مرغ بالاتر از کیلویی 63 هزار تومان داده نشده است که تولیدکنندگان دلیل افزایش قیمت خود را کاهش جوجه‌ریزی عنوان می‌کنند.

یک تولیدکننده به تجارت‌نیوز درباره چرایی افزایش شدید قیمت مرغ می‌گوید: مرغداران با توجه به اینکه بیش از شش ماه در زیان هستند، اقدام به کاهش جوجه‌ریزی کرده‌اند.

او تاکید می‌کند که مرغداران بیش از شش ماه است که کیلویی 15 هزار تومان در تولید خود زیان می‌کنند و از طرفی نیز دولت اقدام به جمع‌آوری مرغ مازاد از بازار نکرد؛ از همین رو مرغداران اقدام به توقف جوجه‌ریزی کرده‌اند.

بنا به گفته فعالان صنفی، مرغداران بیش از 15 هزار میلیارد تومان در زیان هستند؛ این در حالی است که دولت به مانند گوشت به‌رغم وجود مازاد دام به کشور به دنبال واردات گوشت مرغ گرم است.

حدود 10 روز پیش محمد آقامیری، معاون وزیر جهاد کشاورزی، از صدور مجوز بهداشتی واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ گرم برای تنظیم بازار خبر داد.

او واردات گوشت را ناگزیر توصیف کرد و افزود: گزارش‌ها گویای لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای واردات گوشت مرغ گرم به بازار ایران برای ماه‌های پیش‌رو است.

همچنین، کارگروه برنامه‌ریزی تولید گوشت مرغ کشور پیش بینی کرد با چهار مصوبه جدید درباره افزایش تولید مرغ، قیمت این محصول طی هفته‌های آینده دوباره کاهش می‌یابد.

برای مطالعه بیشتر گزارش عرضه مرغ گران‌تر از نرخ مصوب را در تجارت‌نیوز بخوانید.