فرایند صدور گواهی تمکن مالی الکترونیکی شد

بورس
بهابین

­شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه راهکار جدیدی برای ارائه خدمات به سهامداران بازار سرمایه ارائه کرد. در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، فرایند صدور گواهی تمکن مالی الکترونیکی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ­شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار از الکترونیکی شدن فرآیند صدور گواهی تمکن مالی خبر داد.

­شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در راستای تسریع، تسهیل و بهبود شیوه خدمت‌رسانی به سهامداران بازار سرمایه، از پروژه الکترونیکی کردن فرایند صدور گواهی تمکن مالی رونمایی کرده است.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به‌عنوان نهادی تحت نظارت سازمان بورس، متصدی صدور گواهی تمکن مالی در بازار سرمایه ایران است. فرآیند درخواست و صدور گواهی تمکن مالی همواره چالش‌هایی را برای ذی‌نفعان ایجاد کرده است؛ از الزام مراجعه حضوری به دفتر مرکزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در تهران و یا تالار‌های بورس منطقه‌ای در برخی از استان‌ها (که تنها ۲۲ شهر را تحت پوشش قرار می‌دهد)، تا ارسال پستی گواهی و در نتیجه زمانبر بودن فرآیند، از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ذینفعان بوده است.

در فرایند صدور گواهی تمکن مالی، شخص با مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه و میز خدمت الکترونیک می‌تواند درخواست خود را مبنی بر دریافت گزارش صورت وضعیت دارایی به زبان انگلیسی، ارائه و نسخه الکترونیکی گواهی خود را دریافت کند.

با توجه به آنکه گواهی صادر شده فاقد مهر است، مرجع دریافت‌کننده گواهی می‌بایست به ­­­وب‌سایت انگلیسی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه­ ­وجوه به آدرس­ https://en.csdiran.ir­ ­مراجعه کرده و در صفحه اصلی وب‌سایت، گزینه E-Certificate را انتخاب کند. همچنین دسترسی به این وب‌سایت از طریق­ این آدرس­ امکان‌پذیر است.

در این صفحه، با واردکردن اطلاعات درخواستی که شامل نوع گواهی، شماره ملی، شماره ارجاع درج شده در گواهی و تاریخ انتشار است، فایل مربوطه نمایش داده می‌شود. گواهی ارائه شده به صورت الکترونیکی، مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و بیانگر دارایی مالی شخص در دوره زمانی یا تاریخ درج شده در آن است.

تا پایان نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که در بازه زمانی ۱۹-۱۶ خرداد ماه سال ۱۴۰۲، تمامی گواهی‌ها به صورت حضوری (نسخه دارای امضا و مهر) و الکترونیکی (نسخه قابل استعلام در وبسایت) صادر شده و پس از آن تاریخ، تمامی اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی سجامی شده، ملزم به دریافت نامه گواهی تمکن مالی از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بوده و امکان دریافت نسخه فیزیکی را نخواهند داشت که مقتضی است فرایند احراز به شیوه بیان شده، مورد توجه قرار گیرد.

منبع: صداوسیما