تعطیلات عید فطر رونق را به بازار دلار بر می‌گرداند؟

طلا و ارز
بهابین

قیمت دلار، امروز نیز در پله‌های نخست کانال ۵۰ هزار تومانی نوسان داشت؛ برخی فعالان بازار معتقدند ممکن است تعطیلات عید فطر و افزایش مسافرت‌ها رونق را به بازار ارز برگرداند.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز قیمت دلار در دو پله ابتدایی کانال ۵۰ هزار تومانی قرار داشت. این اسکناس آمریکایی امروز با افزایش محدودی همراه شد و با قیمت ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان مبادله شد.

برخی معامله‌گران بازار ارز، آرامش روزهای اخیر بازارهای مالی را مدیون رونق بازار سهام و اختلاف خرید قیمت خودرو از کارخانه تا بازار آزاد می‌دانند. تحلیلگران اقتصادی نیز معتقدند مولفه‌های اقتصادی موثر بر قیمت دلار  تغییری نکرده است و حبسِ اسکناس آمریکایی در کف کانال ۵۰ هزار تومانی روندی کوتاه‌مدت است.

در همین راستا جواد فلاحیان کارشناس اقتصادی با اشاره به روند باثبات قیمت دلار در بازار آزاد طی روزهای اخیر به تجارت‌نیوز گفت: «روند فعلی قیمت دلار ناشی از اخبار مثبت سیاسی نظیر مذاکرات هسته‌ای در تهران و توافق ایران با عربستان است. این موضوعات باعث افت هیجانات اولیه در بازار شده است. اما باید توجه داشت اگر اخبار مساعد سیاسی روانه بازار نشود، دلار می‌تواند به راحتی در کانال‌های بالاترِ قیمتی قرار بگیرد.»

وی با اشاره به ایجاد هیجان و افزایش تقاضا در تمام بازارها، متعاقب افزایش قیمت دلار تاکید کرد: «باید توجه داشت که این هیجان، مختص دلار و طلا نیست. مردم به طور طبیعی در برابر کاهش ارزش پول ملی از افت ارزش دارایی‌هایشان محافظت می‌کنند.»

فلاحیان با اشاره به قیمت ۶۰ هزار تومانی دلار در روزهای پایانی سال گذشته خاطر نشان کرد: «هیجانات بازار و ترس مردم نسبت به کاهش ارزش سرمایه‌های ریالیشان باعث شد قیمت دلار در مقطعی کوتاه تا کانال ۶۰ هزار تومان نیز برسد. قطعا در سال جاری نیز اگر نقدینگی کنترل نشود، شاهد قیمت‌های بالاتری برای اسکناس آمریکایی خواهیم بود.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر تاثیر موضوعات کلان اقتصادی بر قیمت دلار گفت: «با توجه به موضوعات کلان اقتصادی، نقدینگی و افزایش پایه پولی، محدوده ۴۵ تا ۵۰ هزار تومانی می تواند محدوده معقولی برای این اسکناس آمریکایی باشد و ارزش ذاتی دلار همین محدوده است.»

در روزهای پایانی فروردین‌ماه ۱۴۰۲ قیمت دلار همچنان در محدوده مشخصی نوسان دارد. برخی فعالان بازار برای روزهای باقیمانده از آخرین هفته فروردین‌ماه، افزایش تقاضا و متعاقب آن رشد قیمت دلار را پیش‌بینی می‌کنند. آنها معتقدند تعطیلات عید فطر در پیش است و مسافرت‌ها زیاد می‌شود و این موضوع ممکن است قیمت دلار در بازار را در مدار افزایشی قرار دهد.

این پیش‌بینی بر أساس تجربه فعالان بازار طی سال‌های گذشته است. اما با رشد تورم و افزایش هزینه سفر به نظر نمی‌رسد تعطیلات پیش‌رو بتواند بازار دلار را داغ کند. از همین رو برخی از فعالان نیز معتقدند حجم سفرهای خارجی به اندازه‌ای نخواهد بود که قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد.

امروز سیگنال بازارهای همسایه به دلار تهران افزایشی بود. دلار هرات با حدود ۸۰۰ تومان افزایش، در آخرین معامله نقدی امروز، با قیمت ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه ۵۰ هزار و ۸۵۰ تومان شد. امروز قیمت دلار تهران با اندک اختلاف قیمت با بازارهای همسایه، پرچمدار بیشترین قیمت بود و با قیمت ۵۱ هزار و ۵۷۰ تومان در آخرین معامله نقدی امروز، معامله شد.

روز گذشته برخی فعالان بازار معتقد بودند در صورتی که قیمت حواله درهم بالای محدوده ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تثبیت شود، احتمال دارد اعتماد به نفس افزایشی‌های بازار ارز بیشتر شود. امروز قیمت درهم از محدوده مذکور عبور کرد و با قیمت ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. حال باید دید با توجه به گذر قیمت درهم از محدوده مورد انتظارِ افزایشی‌های بازار، روند معامله در بازار ارز طی روزهای آتی دستخوش تغییر می‌شود؟

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.