خرید اعتماد با کاهش مهلت پرداخت سود سهامداران

بورس
بهابین

ناشران بورس و فرابورس ملزم شده‌اند که سود را از طریق سجام و به ترتیب در بازه‌های زمانی سه و چهار ماهه پرداخت کنند. نتیجه سرعت بخشی به پرداخت سود افزایش اعتماد و گردش پول‌های جدید در بازار سرمایه خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، سال گذشته بود که سازمان بورس در ابلاغیه‌ای تمامی ناشران بورسی و فرابورسی را ملزم کرد تا سود جاری و رسوبی سهامداران را از طریق سجام پرداخت کنند.

پرداخت سود به واسطه سجام شفافیت و تسریع پرداختی‌ها در بر داشت. در زمان اعلام الزام پرداخت سود به واسطه سجام، همچنان بازار از بی‌اعتمادی رنج می‌برد؛ اما پس از اعلام این ابلاغیه و پرداخت هر چه سریع‌تر سودها اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه افزایش یافت.

در چند ماه اخیر روند پرداخت سود ناشران بورسی اصلاح شده است؛ امروز هم هیئت مدیره سازمان بورس طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که پرداخت کامل سود به صاحبان سهام باید حداکثر ظرف چهار ماه پس از تصمیم مجمع عمومی راجع به تقسیم سود، انجام پذیرد.

این در حالی است که تا پیش از این زمان پرداخت سود ناشران فرابورسی هشت ماه بود و اکنون با این تغییر زمان احتمالا شاهد افزایش اعتمادها و ورود پول جدید با هدف سرمایه‌گذاری بلندمدت به بازار باشیم.

به طور کلی روند پرداخت سود توسط ناشران در حال اصلاح است؛ برای نمونه آذر ماه سال گذشته مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار  اعلام کرد پرداخت سود شرکت‌های بورسی از هشت ماه به سه ماه کاهش یافته است.

اگر گذشته بازار سرمایه و تجربه سهامداران را بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که یکی از مشکلات موجود در بازار سرمایه زمان و نحوه پرداخت سود توسط شرکت‌های بورسی و فرابورسی بود که سبب می‌شد سهامداری به معنای سرمایه‌گذاری با دید بلندمدت، جذابیت خود را از دست بدهد.

برای نمونه در سال‌های گذشته برخی از شرکت‌ها به بهانه نبود شماره حساب پرداخت سودها را به سال‌های بعد موکول می‌کردند؛ اما اکنون زمان پرداخت و نحوه پرداخت سودها مشخص است و ناشران نمی‌توانند مرتکب تخلف شده و زمان پرداخت سود را به تعویق بیندازند.

کاهش معضلات و مشکلات پیش روی سهامداران کمک می‌کند که اعتماد آنها نسبت به بدنه بازار افزایش یابد و در نهایت این افزایش اعتماد رشد واقعی شاخص و کلیت بورس را در پی دارد.