صدور گواهی فعالیت اینفلوئنسر‌های ارز دیجیتال در فرانسه

ارز دیجیتال
بهابین

فرانسه امکان دریافت گواهی فعالیت معتبر را برای اینلفوئسر‌هایی که به تبلیغات ابزارها و پروژ‌ه‌های بازار مالی مانند ارز دیجیتال می‌پردازند، فراهم کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، به‌دنبال افزایش تعداد فینفلوئنسر‌ها در کشور فرانسه، دولت این کشور در هفتم سپتامبر سال جاری اعلام کرد که امکان صدور گواهی‌هایی برای این اشخاص وجود خواهد داشت.

توسعه بازار دارایی‌های دیجیتال در سال‌های گذشته باعث شده تا بسیاری از اینفلوئنسر‌های شبکه‌های اجتماعی به تبلیغ روش‌های سرمایه‌گذاری و یا پروژه‌های بازار مالی از جمله ارز دیجیتال بپردازند. یکی از انتقاداتی که به این مسئله وارد می‌شود، عدم بررسی صلاحیت این پلتفرم‌ها و یا پروژه‌های ارز دیجیتال توسط این افراد است، که در نهایت می‌تواند باعث ضرر سرمایه‌گذاران شود. سلبریتی‌ها و اینفلوئنسر‌های متعددی تاکنون به‌دلیل تبلیغات پروژه‌های ارز دیجیتال توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا جریمه شده‌اند. لینزی لوهان، جیک پاول و کیم کارداشیان تعدادی از افرادی بودند که در ایالات متحده آمریکا به این دلیل جریمه شدند.

تعداد فینفلوئنسر‌های کشور فرانسه هر ساله رو به افزایش است. عبارت فینفلوئنسر‌، به اینفلوئنسر‌هایی گفته می‌شود که به تبلیغ محصولات سرمایه‌گذاری در فضای مجازی می‌پردازند. دولت فرانسه تصمیم گرفته است تا نوعی گواهی معتبر و اختیاری را برای این گروه از اینفلوئنسر‌ها که ساکن کشور فرانسه هستند، صادر کند. فینفلوئنسر‌هایی که قصد دریافت این گواهی را دارند، باید در دوره آموزشی طراحی شده مختص اینفلوئنسر‌های بازارهای مالی که  توسط دو نهاد ARPP و AMF برگزار می‌شود، شرکت کنند. هدف صدور این گواهی، حفظ آزادی بیان در کنار محافظت از کاربران است. صدور گواهی اختصاصی فینفلوئنسر‌ها می‌تواند الگویی برای صدور چنین گواهی‌هایی در دیگر کشورهای جهان باشد.

صدور گواهی اینفلوئنسر‌ مسئول (Responsible Influence Certificate) از سال 2021 میلادی و توسط مرکز ARPP آغاز شده است. تاکنون، بیش از هزار اینفلوئنسر‌ فرانسوی موفق به دریافت این گواهی شدند. بر اساس تغییرات جدید، برای دریافت این گواهی، گذارندن دوره مخصوصی اینفلوئنسر‌های بازار مالی که شامل آموزش مباحث سهام‌ها، اوراق، صندوق‌های ETF، مشتق‌ها و ارز دیجیتال است، اجباری خواهد بود.

برای قبولی در آزمون دریافت گواهی، هر شرکت‌کننده باید به 75 درصد از سوالات آزمونی که دارای 25 سوال گزینه‌ای است، پاسخ صحیح دهد. پیش از دریافت این گواهی، دریافت گواهی عمومی که توسط ARPP صادر می‌شود، الزامی است. با وجود اینکه، گواهی صادر شده به‌عنوان یک مدرک قانونی محسوب نمی‌شود، مرکز ARPP می‌تواند، گواهی اینفلوئنسر‌هایی که از قوانین پیروی نمی‌کنند را باطل کند.