پیش بینی بورس سه شنبه 9 خرداد 1402 / فعال‌شدن اهرم‌های فشار بر بازار سهام

بورس
بهابین

شاخص کل بورس روز دوشنبه تغییر روند داد و هم‌راستا با رشد قیمت دلار، صعودی شد. با این حال اما ارزش معاملات خرد چنگی به دل نمی‌زد و زیر 10 هزار میلیارد تومان قرار گرفت. آیا بورس در روز سه‌شنبه نیز در همین مسیر حرکت می‌کند یا به روال دو روز نخست هفته، باز خواهد گشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس تهران طی دو روز نخست هفته جاری بیش از 88 هزار واحد کاهش ارتفاع داده بود. در سومین روز هفته اما ورق برگشت و نماگر بازار توانست دست‌کم 18 هزار واحد از این افت را جبران کند.

شاخص هم‌وزن نیز هم‌راستا با شاخص کل، طی دو روز شنبه و یکشنبه نزولی بود و در این مدت بیش از 38 هزار واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص هم‌وزن در روز دوشنبه به پیروی از شاخص کل ادامه داد و به این ترتیب توانست بیش از هشت هزار واحد رشد را تجربه کند.

نکته قابل توجه در روند بازار و رفتار شاخص‌ها، شتاب بیشتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل، در هر دو مسیر نزولی و صعودی است. بر همین اساس این‌گونه به نظر می‌رسد که بخشی از سرخپوشی نمادهای کوچک و متوسط بازار- که شاخص هم‌وزن- نماینده وضعیت آنهاست، دلایلی غیربنیادین داشته باشد.

عواملی نظیر هیجانات معامله‌گران، بازگشت پروژه‌سازان به بازار و برنامه‌ریزی برخی موج‌سواران برای ورود به سهم و خروج از آن، روند اصلاحی بازار سهام طی دو روز نخست هفته جاری را مجددا تقویت کرده بود.

اگرچه هیجان نسبی بازار و نگاه به ریزش شاخص کل سبب فروش سهام کوچک و متوسط طی روزهای نزولی شده بود اما همان‌گونه که اشاره شد، رفتار هیجانی و پیروی شاخص هم‌وزن از شاخص کل بورس، در روزهای صعودی نیز قابل مشاهده است.

روز دوشنبه نیز شاخص هم‌وزن به تبع شاخص کل بورس روندی صعودی را طی و حتی رشدی افزون بر نماگر بورس را ثبت کرد. باید توجه داشت همان‌گونه که لازم است معامله‌گران نسبت به فروش‌های هیجانی شرط ملاحظه و مطالعه را رعایت کنند، در زمان خرید نیز باید به تحلیل پناه ببرند و از خرید هیجانی و توده‌وار در بازار سهام بپرهیزند.

همان‌گونه که اشاره شد بازار سهام این روزها روی وزنه سهم‌های کوچک و متوسط می‌چرخد. در حالی حاضر هیجان در این سهم‌ها چه در سمت فروش و چه در سمت خرید بالاست. بر همین اساس پیش بینی می‌شود در روز سه‌شنبه هم همین روند در نمادهای کوچک و متوسط ادامه داشته باشد.

در این میان اما آنچه در حال حاضر مسیر بازار سهام را تحت تاثیر قرار داده، بلاتکلیفی سیاست‌های اقتصادی موثر بر بازار است. کشمکش میان دولت و مجلس بر سر نرخ تسعیر ارز، ابهام در وضعیت قیمت دلار حواله‌ای، سیاست‌های دولت در بازار خودرو، نبود چشم‌انداز مشخص در روابط بین‌المللی و نوسانات قیمت دلار از جمله عواملی است که بازار سهام را در مسیری پرپیچ و خم قرار داده است.

بر همین اساس پیش بینی می‌شود بازار سهام همچنان از دو معضل بلاتکلیفی در سیاست‌های اقتصادی و هیجان رنج ببرد و بر همین اساس قدرت تحلیل روز به روز در بازار بیشتر تضعیف شود. به این ترتیب باید باز هم شاهد رفتارهای هیجانی در بازار سهام باشیم..

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.