تحلیل بازار امروز / بورس قصد عقب‌نشینی ندارد!

بورس
بهابین

بورس تهران در چهارمین روز متوالی خود، گام بلند دیگری را در سوی صعود برداشت. ارزش معاملات سوژه اصلی محافل بورسی این روزهای رسانه‌ها است. مقایسه میان ارزش معاملات در روز‌های جاری و روز‌های پیش از ریزش سال 99 می‌تواند ابعاد واقعی و درست‌تری را برای فهم آن به نمایش بگذارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سرمایه در چهارمین روز هفته روند مثبت نسبتا قوی را تجربه کرد و توانست بیش از 30 هزار واحد رشد کند و موفق به فتح کانال یک میلیون و 300 هزار واحد شود.

در پایان معاملات امروز بیست‌ و نهم فروردین ماه، شاخص کل بورس پس از رشد 36 هزار و 147 واحدی در ارتفاع دو میلیون و 325 هزار واحد قرار گرفت.

شاخص هم‌وزن هم با رشد 16 هزار و 4 واحدی در ارتفاع 756 هزار و 664 واحد ایستاد. امروز بازار سهام روز بسیار پرحجمی را گذراند که این امر ناشی از عرضه صف های خرید در گروه خودرویی بود.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 29 میلیارد و 30 میلیون و ارزش معاملات را 17 هزار و 508 میلیارد تومان نشان می‌دهد. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از ورود هزار و 319 میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس روز گذشته آمار جالبی را منتشر کرد. طبق این آمار در سال گذشته 81 هزار میلیارد تومان تزریق نقدینگی به حساب‌های کارگزاری‌های بورس صورت گرفته است.

پس از توقف بهمن‌ماه سال گذشته، روند صعودی بازار سرمایه با شتاب بیشتری نسبت به رشد پاییز 1401 خود در پیشروی است. با احتساب رشد 1.6 درصدی شاخص کل، در مجموع، روند صعودی از ابتدای آبان ماه 88 درصد افزایش شاخص کل را پیشکش بورسی‌ها کرده است.

شتاب بالای شاخص کل در جهت صعودی، یادآور رشد تندوتیز نیمه ابتدایی سال 99 است. نکته جالب اما مقایسه میان ارزش معاملات در دو مقطع یاد شده است.

ارزش معاملات در مردادماه 99 گاهی به 30 هزار میلیارد نیز می‌رسید. حال اما در اوج روز‌های خوب بازار، ارزش معاملات نهایتا به 20 هزار میلیارد می‌رسد.

ابعاد این مقایسه در تحلیل بازار هنگامی آشکار می‌شود که 30 هزار میلیارد تومان با فرض تورم 60 درصدی طی 3 سال گذشته، حدود 6.2 برابر 20 هزار میلیارد امروز ارزش دارد.

در پایان جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، گروه‌‎های محصولات کامپیوتری، استخراج کانه‌های فلزی و محصولات کاغذی به ترتیب با 5.36 درصد، 5.1 درصد و 5.03 درصد، بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کردند.

از سوی دیگر در روز جاری کمتر صنعتی با بازدهی منفی یافت می‌شد؛ صنعت حمل و نقل آبی تنها صنعت بورس تهران بود که بازدهی منفی کسب کرد.

در میان بازار یکدست سبز امروز پس از صندوق‌های سهامی با 197 میلیارد تومان ورود پول، گروه استخراج کانه‌های فلزی بیشترین ورود پول را به میزان 146 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

همچنین در سوی مقابل، صندوق‌های درآمد ثابت با هزار و 140 میلیارد تومان خروج پول، بیشترین خروج پول میان گروه‌ها را تجربه کرد.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.