آب در تربت جام جیره‌بندی شد

بورس
بهابین

کمبود آب در تعدادی از روستاهای تربت جام باعث جیره‌بندی آب در این روستاها شده و برخی از ساکنان روستا برای تامین آب دام‌های خود با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس اداره آب و فاضلاب تربت‌جام خبر از جیره‌بندی آب در برخی روستاهای تربت‌جام تا اطلاع ثانوی خبر داد. مرتضی اشراقی در خصوص علل مشکلاتی که در آبرسانی به برخی روستاهای این شهرستان به وجود آمده است گفت: برخی موارد که در فضای مجازی برای قطعی آب برخی روستاها از جمله کاریزدره مطرح می‌شود اغراق بوده و صحت ندارد.

وی عنوان کرد: کاریزدره یکی از روستاهای منطقه موسی‌آباد شهرستان تربت‌جام است که علاوه بر آن ۱۶ روستای دیگر نیز با مشکل کم‌آبی مواجه شده‌اند.

رئیس اداره آب و فاضلاب تربت‌جام بیان کرد: چون در خط انتقال اصلی آب اتفاق رخ داده بود و تا زمانی که توانستیم آن را رفع کنیم چند روزی زمان برد ۱۶ روستای این شهرستان به لحاظ شرایط آبی با مشکل مواجه شدند.

وی گفت: اینکه گفته می‌شود ۱۵ روز این تعداد روستا بی‌آب بوده‌اند صحت ندارد بلکه اگر یک روز بی‌آب بودند روز دیگر ۵ تا ۶ ساعت از آب شرب برخوردار شدند، در واقع قطعی آب مداوم نبوده است.

اشراقی اظهار کرد: هرچند اتفاقی که برای مجتمع آب موسی‌آباد ایجاد شده بود را کاملاً مرتفع نمودیم، اما تا اطلاع ثانوی آب ۱۶ روستای آن جیره‌بندی شده است.

وی افزود: آب در این ۱۶ روستا جیره‌بندی شده و به صورت روز در میان یا دو روزی یک بار به مشترکین آب می‌رسد، علاوه بر کاریزدره نیز کلاته قاضی، کمرچه، موسی‌آباد، درس آخوند و … نیز با این مشکل مواجه‌اند.

رئیس اداره آب و فاضلاب تربت‌جام در خصوص علت بروز این اتفاق خاطرنشان کرد: اگرچه ۷۵ لیتر بر ثانیه نیاز آبی مجتمع موسی‌آباد است ولی توان آب دهی منابع تأمین ما در منطقه ۵۰ لیتر بوده و عملاً با کمبود ۲۵ لیتر بر ثانیه آب مواجه‌ایم.

وی با بیان اینکه با گرمتر شدن هوا مصرف آب افزایش می‌یابد، افزود: به رغم اینکه از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی برای این منطقه مجوز حفر یک حلقه چاه را گرفته‌ایم ولی چون در منطقه موسی‌آباد امکان حفر چاه اصلا وجود ندارد مجبور هستیم منابع تأمین را در ۷۰۰ متر به لحاظ ارتفاعی و ۱۹ کیلومتر به لحاظ طول شبکه حفر کرده و آب را تأمین کنیم.

اشراقی عنوان کرد: قطعاً تا دو ماه آینده مشکل حفر چاه رفع می‌شود و عملاً وضعیت مجتمع موسی‌آباد به حالت پایدار در خواهد آمد، امیدواریم تا ابتدای تابستان امسال مشکل این تعداد روستا رفع شود.

وی با بیان اینکه در کل شهرستان سه مجتمع به لحاظ آبی با تنش مواجه‌اند، عنوان کرد: مشکل ۵ روستای مجتمع علیمردانی امروز رفع خواهد شد، مجتمع موسی‌آباد شامل ۱۶ روستا که مشکلات خاص خود را دارد و مشکل شهر سمیع آباد و روستاهای اطراف مجتمع گل لاله نیز امیدواریم تا مردادماه رفع و منابع آبی به حالت پایدار برسد. سایر مجتمع‌ها و روستاها مشکل خاصی ندارند.

منبع: ایسنا