احتمال تداوم اصلاح در روند انس جهانی طلا / سناریوهای پیش روی معامله‌گران

طلا و ارز
بهابین

انس جهانی طلا پس از رسیدن به بالاترین سطح خود در بیش از یک سال اخیر، به نزدیکی سطح 2050 دلار رسید اما در آخرین روز معاملاتی هفته، بخشی از مسیر رفته را بازگشت و طلا در نهایت در نزدیکی قیمت بازگشایی، هفته را به اتمام رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز، انتشار ارقام فراتر از انتظار مازاد تجاری چین -به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده طلا در جهان- در هفته گذشته، در کنار گزارش داده‌های تورمی امریکا که توسط اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) منتشر شد را می‌توان از جمله محرک‌های اصلی نوسانات مثبت در طلا عنوان کرد.

ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی جهانی در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی روند قیمت انس جهانی و رویدادهای اخیر این بازار پرداخته است.

وی عنوان کرد: شاخص بهای مصرف کننده (CPI) در هر دو بعد ماهانه و سالانه در مسیر تداوم روند کاهشی و اندکی کمتر از انتظارات بازار منتشر شد. مازاد تجاری چین در ماه مارس هم از 116.8 میلیارد دلار در فوریه به 89.19 میلیارد دلار کاهش یافت. اما این گزارش، بسیار بهتر از انتظار بازار برای مازاد 39.2 میلیارد دلاری بود.

حاجی‌احمدی ادامه داد: با این اوصاف در آخرین روز کاری هفته اظهار نظر هاوکیش عضو فدرال رزرو مبنی بر اینکه داده‌های اخیر نشان می‌دهد فدرال رزرو در هدف تورم خود پیشرفت چندانی نکرده است و نرخ‌ها باید بیشتر افزایش یابند، باعث محدودشدن افت دلار و نوسانات منفی در انس جهانی طلا شد.

حاجی‌احمدی در ادامه بررسی رویدادهای پیش روی بازار گفت: با فرض تداوم رویکرد داده محور FOMC، سرمایه‌گذاران باید به گزارش‌های بخش خدمات ایالات متحده توجه ویژه‌ای داشته باشند، زیرا در ماه اخیر این داده‌ها با سرعت بسیار کندتر از پیش‌بینی‌ها تحقق یافته‌اند. به عبارتی دیگر، سرکوب تقاضا در اقتصاد باعث افت فروش شرکت‌ها شده و عمده شرکت‌ها کمتر از پیش‌بینی‌ها شغل اضافه کرده‌اند؛ این موضوع نشان می‌دهد اقتصاد در حال سرد شدن است.

وی ادامه داد: بنابراین کمی بعید به نظر می‌رسد که مولفه‌های اصلی تقویت دلار آمریکا از جمله انقباض تهاجمی طی یک سال اخیر توسط فدرال رزرو و اقتصاد انعطاف‌پذیر ایالات متحده در بُعد اشتغال، در نیمه دوم سال 2023 از دلار حمایت همه‌جانبه‌ای کنند. بنابراین می‌توان عنوان کرد ریسک نزولی برای دلار در میان‌مدت در کنار قیمت‌گذاری کاهش نرخ توسط FOMC افزایش یافته است و طلا معمولا در دوره‌هایی که دلار آمریکا در حال کاهش است، تمایل به افزایش دارد؛ اما باید توجه داشت که در کوتاه‌مدت، قیمت‌ها احتمالاً همچنان به تغییرات در تمایلات ریسک سرمایه‌گذاران و انتظارات نرخ بهره حساس خواهند ماند.

وی افزود: از جمله مهمترین رویدادهای اقتصادی در هفته پیش رو می‌توان به شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه در چین، انتشار آمار مدعیان بیکاری، نظرسنجی‌های اولیه شاخص مدیران خرید PMI بخش تولید و خدمات برای ماه آپریل در امریکا، اشاره کرد که اگر شاخص PMI زیر 50 باقی بماند و انقباض مداوم در فعالیت‌های تجاری را نشان دهد، تضعیف بیشتر دلار محتمل است.

در ادامه و بر اساس سناریوهای دنبال شده در تحلیل تکنیکال گزارش‌های قبل، این تحلیلگر بازارهای مالی بیان کرد: از منظر تکنیکی مطابق سناریوی تحلیلی، تارگت اعلامی 2050 دلاری در هفته اخیر تاچ شد. در این مقاطع با توجه به نزدیکی ایندکس دلار به محدوده حمایت رند روانی 100 پوینت، نوسانات مثبت در ایندکس و ادامه اصلاح قیمتی در انس جهانی طلا دور از ذهن نیست. بنابراین محدوده‌های معتبر حمایتی 1980 و 1940 دلار را می‌توان به عنوان نواحی کلیدی مد نظر قرار داد که تبعا چگونگی واکنش احتمالی به این محدوده‌ها حائز اهمیت است.