رکوردشکنی دوباره در بازار باز/ بانک مرکزی 150 همت به بانک‌ها تزریق کرد

بورس
بهابین

بانک مرکزی با تزریق 150 هزار میلیارد تومانی در بازار باز، رکورد پول‌پاشی در این بازار را برای دومین هفته متوالی شکست.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته بانک مرکزی مطابق روند هفتگی افشای گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، خلاصه‌ای از عملکرد خود در دو بازار باز و بین بانکی در طول هفته جاری را منتشر کرد.

براساس این گزارش، پس از آنکه در هفته گذشته سقف تاریخی تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز با برگزاری دو حراج بازار باز شکسته شد، این هفته نیز بانک مرکزی 150 هزار میلیارد تومان وارد بازار باز کرد و رکورد جدیدی را از خود به‌جا گذاشت. این رکوردشکنی در حالی رخ داد که میزان سفارش‌های ارسال‌شده توسط بانک‌ها در عملیات بازار باز این هفته، کمتر از مجموع دو حراج انجام شده در هفته گذشته بود.

براساس گزارشی که بانک مرکزی از عملیات بازار باز در هفته منتهی به 17 خرداد ماه در وبسایت رسمی خود منتشر کرده است، در این هفته ۲2 بانک و موسسه اعتباری سفارش‌های خود برای جذب وجوه نقد مورد نیاز خود را به بانک مرکزی ارسال کردند. سفارش‌هایی که ارزش آنها به بیش از ۱۵2 هزار میلیارد تومان می‌رسید که این رقم حدود 60 هزار میلیارد تومان کمتر از سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در هفته گذشته بود.

بانک مرکزی در راستای پاسخگویی به این نیاز، برای دومین هفته متوالی تزریق پول در بازار باز را افزایش داد و با پذیرفتن 150 هزار میلیارد تومان از این سفارش‌ها، رکورد جدیدی را در تاریخ عملیات بازار باز به ثبت رساند.

از سوی دیگر اما ارزش توافق بازخرید سررسید شده در عملیات بازار باز این هفته حدود 149 هزار میلیارد تومان بود و این منابع به بانک مرکزی بازگشت.

به‌علاوه، در عملیات بازار باز این هفته نیز که یازدهمین حراج از ابتدای سال 1402 بود، حداقل نرخ توافق بازخرید بازهم تغییری نکرد و برای یازدهمین هفته متوالی در 23 درصد ثابت ماند. از طرف دیگر اما مدت توافق بازخرید که در هفته‌های اخیر عمدتا هفت روزه بود و در هفته گذشته به 9 روز رسیده بود، در حراج بازار باز این هفته به پنج روز کاهش یافت.

عملیات بازار باز سازوکاری را فراهم می‌کند که بانک‌ها بتوانند از طریق آن کسری وجوه نقد خود را برآورده کنند. به نحوی که این بانک‌ها اوراق قرضه‌های دولتی در اختیار خود را به بانک‌ مرکزی واگذار می‌کنند و در عوض، وجوه مورد نیاز خود را قرض می‌گیرند.

همچنین در زمان سررسید، بانک‌های مقروض مکلف هستند که اوراق واگذارشده را با نرخ بهره‌ای که آن را نرخ توافق بازخرید یا ریپو می‌نامند، بازخرید کنند.

یکی دیگر از سازوکارهایی که بانک‌ها می‌توانند در کنار بازار باز، از طریق آن نقدینگی مورد نیاز خود را استقراض کنند، بازار بین بانکی است. در واقع بازار بین بانکی فضایی برای مراودات بین بانک‌هاست اما بانک مرکزی نیز می‌تواند با تزریق منابع خود، در این بازار مداخله کند.

مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی این هفته نیز در رخ داد و هفت بانک و موسسه اعتباری بخشی از نیاز خود به وجوه نقد را از این طریق تامین کردند.

بانک مرکزی در پاسخ به این نیاز، بیش از 12.1 هزار میلیارد تومان از نقدینگی مورد نیاز آنها را تامین کرد. به این ترتیب رقم تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی که در هفته‌های اخیر با رشد قابل‌توجهی همراه شده بود، در هفته جاری با کاهش قابل‌توجهی مواجه شد.