تتر؛ صدرنشین بازار استیبل کوین‌ها/ رشد سهم بازاری تتر با وجود عدم قطعیت در اقتصاد

ارز دیجیتال
بهابین

با وجود کاهش ارزش بازار و سهم بازاری رقبا، تتر صدرنشین بازار استیبل‌کوین‌ها باقی مانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی سال گذشته، استیبل کوین USD کوین متعلق به شرکت Circle سهم بازاری خود را از دست داده و از سهم بازاری 34.88 درصد به 23.05 درصد کاهش پیدا کرده است. با این وجود، استیبل کوین مشهور تتر به رشد سهم بازاری خود ادامه داده و صدرنشین بازار استیبل‌کوین‌ها باقی مانده است.

دامیننس بازار استیبل کوین‌های وابسته به دلار آمریکا طی سال گذشته، دچار تغییراتی شده است. در حالی‌که اکثر این استیبل کوین‌ها روند نزولی پیش گرفته‌اند، بر اساس داده‌های CoinGecko، تتر به سطح اوج خود بازگشته است.

سهم بازاری دلار بایننس در همین زمان، از 11.68 درصد به 4.18 درصد کاهش داشته است. همچنین سهم بازاری Dai از ماه می 2022 از 4.05 درصد به 3.66 درصد کاهش پیدا کرده است.

استیبل کوین تتر (USDT)، با صعود از این لحاظ مواجه شده است. در حال حاضر، دامیننس تتر در بازار برابر با 65.89 درصد است. این رقم در سال گذشته، برابر با 47.04 درصد بوده است. ارزش بازاری این استیبل کوین نیز در حال حاضر از مرز 83 میلیارد دلار گذشته است. این در حالی است که ارزش بازاری USD کوین از اوج 55 میلیارد دلاری خود به 29 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

اخیرا جرمی آلیر، مدیرعامل شرکت Circle، در مصاحبه با بلومبرگ، کاهش ارزش بازاری استیبل کوین‌های بازار را به گردن تنظیم‌گران ایالات متحده آمریکا انداخت. با این وجود، محیط فعلی در ایالات متحده آمریکا به نفع تتر عمل کرده است.

بحران بانکداری در ایالات متحده آمریکا باعث از بین رفتن ارتباط USDC با دلار آمریکا شد؛ چراکه بیش از 3.3 میلیارد دلار از ذخایر این شرکت در بانک سیلیکون‌ولی-که ورشکسته شد-، بلوکه شده بود. با وجود ضمانت Circle از لحاظ در امان بودن ذخایر، بازار به سرعت به این خبر واکنش نشان داد و باعث گسسته شدن پیوند این استیبل‌کوین با دلار آمریکا شد.

با رشد ارتباط میان فضای کریپتو و بخش سنتی مالی، محبوبیت استیبل کوین‌ها در حال افزایش است. بر اساس گزارش جدید هیئت ریسک سیسماتیک اروپا، بازار ارزهای دیجیتال نیاز به شفافیت بیشتری دارد و این نیاز در ذخایر استیبل کوین‌ها، حیاتی‌تر است.

شرکت تتر به شدت به دلیل نداشتن شفافیت در فعالیت‌های خود، مورد انتقاد قرار گرفته است. این شرکت در سال 2021 توسط دادگاه نیویورک به دلیل ارائه اطلاعات نادرست درباره ذخایر فیات خود، حدود 18.5 میلیون دلار جریمه شد. بر اساس بخشی از توافق‌نامه، شرکت‌های ناشر استیبل کوین‌ها موظف به حفظ شفافیت مالی هستند.