مرگ بیش از 75 هزار نفر در ایران به دلیل تاخیر در واکسیناسیون کرونا!

بورس
بهابین

دو موج آلفا و دلتا، مرگ‌بارترین امواج ویروس کرونا در ایران بودند. مطالعات نشان داده است که اگر توزیع واکسن در این بازه زمانی سریع‌تر انجام می‌گرفت، از مرگ ده‌ها هزار نفر پیشگیری می‌شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، واکسیناسیون به دلیل اثربخشی آن در شیوع ویروس کرونا، کاهش خطر ابتلا به بیماری شدید و در نهایت نجات جان افراد، یک عامل مهم در مبارزه با این ویروس بوده است. بسیاری از کشورهایی واکسن‌های کرونا را سریع و زودهنگام توزیع کردند، نسبت به کشورهایی که پوشش کمتر و سرعت توزیع کمتری داشتند، در کاهش تعداد کل مرگ‌ومیر خود بسیار بهتر عمل کردند. در مقاله‌ای که در Medrxiv منتشر شده به این سوال پرداخته می‌شود که آیا استراتژی‌های متفاوت در توزیع واکسن به مرگ‌ومیر کمتر منجر می‌شد یا خیر؟

با توجه به اینکه تقریباً سه چهارم جمعیت واجد شرایط ایران تا اواخر آوریل 2022 به طور کامل واکسینه شده بودند، کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورها با درآمد متوسط به ​​بالا و متوسط به پایین دیگر، پوشش واکسن به نسبت بالایی داشت. اما با توجه به تعداد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، در مقایسه با سایر این کشورها عملکرد ضعیفی داشت و از بین 44 کشور با درآمد متوسط رو به بالا در رتبه 29 قرار گرفت.

برای انجام این مقایسه 8 کشور با درآمد متوسط به بالا و متوسط به پایین که مشابه ایران عمدتاً از واکسن‌های ویروس غیرفعال استفاده کردند، بررسی شده‌اند. در این مطالعه کشورهای دیگر با ایران جایگزین شده‌اند تا مشخص شود چه تعداد از مرگ‌ومیر ناشی از کرونا قابل پیشگیری بوده است؟

با وجود اینکه درصد ایرانیان کاملاً واکسینه شده با کشورهایی مانند بنگلادش، نپال، سریلانکا و ترکیه تقریباً یکسان و در حدود 65 تا 70 درصد بود، اما اگر ایران از نرخ سرانه توزیع واکسن ترکیه پیروی می‌کرد، می‌توانست از مرگ 50 هزار نفر جلوگیری کند. از سوی دیگر اگر از الگوی بنگلادش پیروی می‌کرد، 52 هزار و 800 مورد مرگ بیشتری داشت. ترکیه برنامه واکسیناسیون خود را دو ماه زودتر از بنگلادش و ایران آغاز کرد و همچنین نرخ سرانه توزیع بسیار سریع‌تری داشت.

با توجه به نرخ سرانه مونته‌نگرو یا بولیوی، ایران با وجود اینکه 17 تا 20 درصد افراد کمتری را کاملاً واکسینه کرده بود، می‌توانست از مرگ‌ومیرهای بیشتری در گروه‌های سنی بالاتر جلوگیری کند. اگر  توزیع واکسن سریع‌تر انجام می‌شد، افراد بیشتری در گروه‌های سنی بیش از 50 در طول امواج آلفا و دلتا محافظت می‌شدند.

ایران نسبت به بسیاری از کشورها با درآمد متوسط به بالا و متوسط به پایین دیگر با درصدهای مشابه افراد واکسینه شده عملکرد بسیار ضعیف‌تری داشته است، زیرا اگر در طول دو موج آلفا و به ویژه دلتا، که بالاترین نرخ مرگ‌ومیر سرانه خود را داشت، می‌توانست جمعیت را زودتر واکسینه کند، از مرگ‌های بسیاری جلوگیری می‌کرد.

اکثر مرگ‌های ناشی از کرونا در گروه‌های سنی بیش از 50 در طول امواج آلفا و دلتا از اواسط فوریه تا اواخر دسامبر 2021 رخ داده‌اند. در مقایسه با بحرین به عنوان یک کشور پردرآمد، ایران می‌توانست در مجموع از مرگ 75 هزار و 300 نفر جلوگیری کند.